Take a fresh look at your lifestyle.

چند تکنیک برای کنترل لرزش صدا هنگام صحبت کردن در موقعیت های حساس

صحبت کردن همواره یکی از مهم ترین راه های برقراری ارتباط در انسان بوده و هست و ما به واسطه صحبت با دیگران است که میتوانیم مقصود خود را به آن ها برسانیم. صدا یکی از عناصر مهم در صحبت میباشد و تن صدای افراد از عوامل نشان دهنده فقدان یا وجود اعتمادبنفس در آنهاست. کنترل لرزش صدا هنگام سخنرانی یکی از نقاط قوت یک سخنران است. تن صدای پایین یا وجود لرزش از نشانه های اصلی کمبود اعتماد به نفس و اضطراب و ترس از مسخره شدن و مورد قضاوت قرار گرفتن در فرد میباشد. بسیاری از افراد پایه و اساس کارشان مربوط به برگزاری همایش و سخنرانی در جمع میباشد و برخی افراد دیگر که در پست مدیریتی در شرکت ها و اداره جات خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند، نیاز به برگزاری جلسات متعدد و سخنرانی و صحبت در جمع دارند و برای حفظ اقتدار مدیریتی و ارائه یک تصویر مطلوب از خود در نظر کارمندان و زیردستانشان احتیاج به کنترل لرزش صدا هنگام صحبت در سخنرانی ها و جلسات دارند. در ادامه میخواهیم به بررسی اهمیت کنترل لرزش صدا هنگام صحبت و بررسی دلایل و ارائه راهکار برای درمان لرزش صدا ناشی از استرس و دیگر عوامل بپردازیم.

علل لرزش صدا هنگام صحبت

برای کنترل لرزش صدا هنگام صحبت لازم است به بررسی دلایل لرزش صدا حین صحبت پرداخته تا بتوانیم بر حسب دلایل روش های مناسبی را برای کنترل لرزش صدا بکار بگیریم. دلایل مختلفی برای لرزش صدا هنگام صحبت کردن وجود دارد، که ما به بررسی دو دلیل عمده از میان آن ها میپردازیم.

1- اولین و مهم ترین دلیل لرزش صدا هنگام صحبت کردن، اضطراب و نگرانی و ترس از قضاوت شدن است که بدلیل کمبود اعتماد به نفس ایجاد میشود. در واقع ما از این میترسیم که مورد تمسخر و یا بی توجهی قرار بگیریم که دلیل آن اینست که به دلایل بسیار، خودپنداره ما از خودمان به عنوان فردی ضعیف میباشد و خودمان را با افراد حاضر در آن جمع مقایسه کرده و آنان را برتر از خود می یابیم. این یکی از مواردی است که برای کنترل لرزش صدا هنگام صحبت باید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین بخوانید: استرس و اضطراب از کجا نشأت می گیرد و برای مقابله با استرس باید چه کرد

2- دلیل دیگر لرزش صدا هنگام صحبت عدم تسلط به متن میباشد که باعث نگرانی و اضطراب و در نتیجه لرزش صدا در ما میشود.

6 تکنیک برای کنترل لرزش صدا هنگام صحبت کردن

برای کنترل لرزش صدا هنگام صحبت کردن در جمع و یا در موقعیت های حساس تکنیک های مختلفی وجود دارند اما همانطور که گفتیم ابتدا باید بر حسب دلایل ذکر شده برای لرزش صدا، تکنیک هایی را به کار بگیریم.

درمان لرزش صدا در سخنرانی

  1. سلط به متن یکی از تکنیک های کنترل لرزش صدا هنگام صحبت محسوب میشود و باعث از بین رفتن اضطراب و ترس و در نتیجه کنترل لرزش صدا هنگام صحبت میشود.
  2. برای کنترل لرزش صدا هنگام صحبت اعتمادبه نفستان را افزایش دهید. برای اینکار میتوانید مقاله چند راهکار عملی برای افزایش اعتماد بنفس در کوتاه مدت را مطالعه کنید.
  3. تکنیک دیگر کنترل لرزش صدا هنگام صحبت تجسم کردن است. تجسم به شما کمک میکند اضطراب و ترس ناشی از سخنرانی در جمع را در خودتان کاهش دهید. به این صورت که قبل از سخنرانی یا صحبت در جمع ابتدا مکانی که میخواهید در آن صحبت کنید، را به همراه تک تک حضار، جزئیات فضای آن مکان، و خودتان را با آن رنگ و مدل لباسی که برای آن جمع میخواهید بپوشید تصور کنید در حالی که دارید صحبت میکنید و جو حاکم در آن جمع و اتفاقات همانگونه که شما میخواهید پیش میروند. ای کار کمک بسیاری به شما میکند تا یک سخنرانی موفق داشته باشید.
  4. از موارد دیگر که در کنترل لرزش صدا هنگام صحبت به شما کمک میکند تمرین روخوانی متن با صدای بلند قبل از سخنرانی است. اینکار باعث تسلط بیشتر شما روی متن و تقویت صدا و درنتیجه کاهش لرزش صدا میشود.
  5. میتوانید برای کنترل لرزش صدا هنگام صحبت قبل از سخنرانی آب بنوشید. این کار به شما کمک میکند آرامش بیشتری هنگام صحبت داشته باشید، دیگرهنگام صحبت گلویتان خشک نمیشود و حنجره شما آمادگی بیشتری دارد. شاید اینکار بنظر بیفایده و ساده برسد اما اثر زیادی روی کنترل لرزش صدا دارد.
  6. معمولا اغلب ما عادت کرده ایم که هنگام تنفس به جای عضلات شکمی، شانه هایمان تکان بخورند اما باید بگویم که این طرز تنفس اشتباه است. تصحیح شیوه نفس کشیدن به تنفس دیافراگمی و شکمی به این صورت که به جای تکان خوردن شانه ها فقط شکمتان هنگام دم و بازدم پر و خالی شود، کمک بسیار زیلذی به کنترل لرزش صدا هنگام صحبت خواهد کرد.

اموزش کنترل لرزش صدا

نکات موثر در ارائه ی یک سخنرانی موفق و بدون لرزش صدا

  • اولین نکته موثر در ارائه ی یک سخرانی موفق اینست که با اعتماد بنمفس برای سخنرانی اقدام کنید. برای ارائه تصویر یک فرد با اعتمادبنفس بالا از خودتان و یک سخنرانی مطلوب نشانه های زبان بدن مانند با شانه های کاملا صاف ایستادن و رسا صحبت کردن را رعایت کنید.

خواندن این مطلب به شما کمک می کند: بالا بردن اعتماد به نفس در 2 دقیقه

  • روش دیگر اینست که ارتباط چشمی خود را حین سخنرانی با مخاطب حفظ کنید تا هم تلسط تان روی متن را نشان داده و هم نشان دهید که به مخاطب خود توجه دارید.
  • از نکات دیگر برای ارائه یک سخنرانی موفق اینست که اگر اشتباهی داشتید اعتمادبنفستان را حفظ کرده و از آن اشتباه رد شوید و به ادامه متن بپردازید.
  • از موارد دیگر که در ارائه ی یک سخنرانی موفق موثر میباشد اینست که قبل از سخنرانی یا صحبت در جمع صدا و تصویر خود را ضبط کرده و با تماشای آن اشتباهات خود را یافته و اصلاح کنید.
  • شمرده صحبت کردن از موارد دیگریست که به سخنرانی شما جذابیت بخشیده و آرامش و اعتمادبنفس و تسلط شما را به مخاطب انتقال خواهد داد.
  •  برای جذابیت بخشیدن به سخنرانی خود با انرژی سخنرانی را ادامه دهید. میتوانید در برخی جاها که نیاز به تاکید است تن صدای خود را کمی افزایش دهید.
  • در حین سخنرانی لازم است گاهی به خودتان و حضار با یه مکث کوتاه کمی استراحت دهید.
  • برای رهایی از سخنرانی کسالت بار میتوانید کمی شوخ طبع باشید و برخی نکات طنز متناسب با آن جمع را در میان صحبت هایتان یا در وقفه های کوتاهی که دارید به کار بگیرید.

روش ها و مطالب بسیاری در مورد کنترل لرزش صدا و ارائه ی یک سخنرانی موفق وجود دارد که ما به مهم ترین آن ها اشاره کردیم و نکته قابل ذکر اینست که شما در توجه به این نکات و انجام تمرین ها باید تکرار و تدواوم داشته باشید تا نتیجه مطلوبتان حاصل شود.

 

 

 

 

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.