Take a fresh look at your lifestyle.

کودک آزاری چیست؟

کودک آزاری چیست ؟

کودک آزاری می تواند به صورت فیزیکی، احساسی، یا آسیب جنسی باشد. در حالی که سوء استفاده اغلب به صورت یک عمل است، همچنین مثال هایی از واکنش هایی وجود دارد که در نتیجه ی آسیب هایی از قبیل نادیده گرفتن، اتفاق می افتد. در برخی خانوارهایی که از اعتیاد به الکل رنج می برند یا مشکلات پرخاشگری و خشم دارند، کودک آزاری بیشتر اتفاق می افتد نسبت به خانوارهایی که این مشکلات را ندارند. کودک آزاری می تواند باعث آسیب کوتاه مدت و بلند مدت یا حتی مرگ شود. بعضی از کودکان ممکن است از اینکه قربانی کودک آزاری هستند، بی اطلاع باشند.

تعریف کودک آزاری

کودک آزاری بسیار شایع بوده و می تواند در هر فرهنگ، قوم یا گروه اقتصادی رخ دهد. کودک آزاری می تواند فیزیکی، احساسی، کلامی و یا جنسی باشد. همچنین می تواند در نتیجه ی نادیده گرفته شدن باشد. سوء استفاده می تواند سبب آسیب جدی به کودک و حتی مرگ احتمالی او شود. کودک آزاری فیزیکی به معنی آسیب رساندن به کودک به صورت غیر تصادفی با استفاده از، به عنوان مثال: سوزاندن، ضرب و شتم و یا شکستن استخوان باشد. سوء استفاده کلامی شامل آسیب به کودک توسط، به عنوان مثال: محکوم کردن آنها یا تهدید به عمل فیزیکی یا جنسی آنها است. آسیب روحی می تواند در نتیجه ی شکل های مختلف سوء استفاده ایجاد شود.

کودک آزاری
کودک ازاری

مطالعات نشان می دهد که از هر چهار دختر،یک دختر و از هر هشت پسر، یک پسر مورد سوء استفاده جنسی قبل از سن 18 سالگی قرار می گیرند. و به طور تقریبی سالانه یکی از هر 20 کودک، مورد سوء استفاده فیزیکی واقع می شوند. سوء استفاده جنسی از کودک به مفهوم اذیت و آزار کودک به صورت عمل جنسی است که کودک درکی از آن نداشته و یا به آن رضایتی ندارد. این بدان مفهوم است که کودک مورد سوء استفاده جنسی، توسط شخص دیگری قرار گرفته است. این رفتار می تواند اعمالی از قبیل لمس نامناسب سینه کودک یا آلت تناسی او باشد. کسی که اندام تناسلی خود را به کودک نشان داده، نوازش کرده، تماس جنسی دهانی، مقاربت جنسی و مقاربت از طریق مقعد داشته همچنین نمایش های عجیب و غریب و اطفاء شهوت با نگاه و در معرض پورنوگرافی قرار دادن کودک.

نادیده گرفتن کودک هنگامی اتفاق می افتد که فرد، ضرورت های زندگی کودک را عمدا یا با بی توجهی فراهم نکند و رفاه اجتماعی کودک را نادیده بگیرد. این موارد می تواند شامل نادیده گرفتن فیزیکی، مانند منع نمودن غذا، لباس، سرپناه، یا سایر موارد ضروری باشد. غفلت احساسی شامل منع عشق ورزیدن یا منع آرامش و محبت باشد. غفلت پزشکی زمانی اتفاق می افتد که مراقبت های پزشکی نادیده گرفته شود.

آزادی های مذهبی  در مقابل آن قرار گرفته است- برخی کشورها، مراقبت های پزشکی را به علت اعتقادات مذهبی نادیده می گیرند. همچنین نمونه های از اعمال افراطی مذهبی وجود دارد که به عنوان کودک آزاری محسوب شده که در سایر کشورها پذیرفته شده اند.

علائم

همیشه تشخیص اینکه یک کودک مورد سوء استفاده قرارگرفته است، ساده نیست. کودکانی که مورد اذیت و آزار قرار می گیرند، اغلب می ترسند که بیان کنند؛ زیرا می ترسند که مورد سرزنش قرار خواهند گرفت و یا هیچ کس آنها را باور نخواهد کرد. علاوه بر این، کسی که آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است، ممکن است کسی باشد که کودکان به آنها علاقه دارند و یا می خواهند از آنها محافظت نمایند. والدین اغلب قادر به تشخیص علائم سوء استفاده نیستند، چرا که آنها ممکن است نخواهند که با واقعیت روبه رو شوند. اگر شما مشکوک هستید که یک کودک مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته است، کودک باید در اسرع وقت توسط یک متخصص سلامت آموزش دیده، مورد بررسی قرار بگیرد. نمی توان بر میزان حساسیت این مساله به اندازه کافی تاکید کرد که کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته، نیاز فوری به حمایت ویژه و درمان دارد. آزمایش دکتر به هر دلیلی نباید به تاخیر بیافتد. بسیاری از نشانه های مرتبط با آزار جنسی، موقتی هستند. در حالت ایده آل، آزمایش باید ظرف 72 ساعت از تاریخ رخداد و یا کشف رخداد، صورت گیرد. معاینه کامل فیزیکی همیشه باید صورت گیرد تا پزشک بتواند هر گونه نشانه های سوء استفاده فیزیکی و جنسی را ببیند. ممکن است هر دو نوع سوء استفاده با هم وجود داشته باشند. هر چقدر اذیت و آزار کودک طولانی تر باشد، احتمال کمتری برای بهبودی کامل کودک وجود دارد.

مراقب تغییرات غیر قابل توضیح در رفتار و یا بدن کودک خود باشید. تنها در صورتی که دلایلی مبنی بر مورد سوء استفاده قرار گرفتن کودک تان وجود دارد، جهت معاینه پزشکی مراجعه نمایید. در غیر این صورت، کودک ممکن است وحشت نماید. به هر یک از علائم زیر توجه فرمائید:

نشانه های سوء استفاده فیزیکی: هر گونه آسیب (کبودی، سوختگی، شکستگی، آسیب در ناحیه شکم و یا سر یا گردن) که قابل توضیح نیست.

نشانه های سوء استفاده فیزیکی: رفتار هراس آور (کابوس ها، افسردگی، ترس های غیرمعمول، تلاش برای فرار)؛ درد های شکمی، خواب آلودگی، عفونت ادراری، درد ناحیه تناسلی و یا خونریزی، بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند؛ رفتارهای جنسی شدیدی که برای سن کودکی نامناسب است.

نشانه های سوء استفاده عاطفی: تغییر ناگهانی اعتماد به نفس؛ سردرد و یا شکم درد بدون هیچ دلیل پزشکی، ترس های غیر طبیعی، افزایش کابوس یا تلاش برای فرار.

علائم بی توجهی احساسی: عدم اضافه وزن (به ویژه در نوزادان)، ناامیدی از رفتار مهربانانه، اشتهای غذایی زیاد و سرقت مواد غذایی.

علل

عوامل خطر

ترکیبی از عوامل فردی، ارتباطی، اجتماعی، و عوامل اجتماعی که باعث خطر خشونت و آزار و اذیت کودکان می شود. اگر چه کودکان مسئول آسیب هایی که به آنها وارد می شود، نیستند، ویژگی های فردی خاصی مشخص کننده این مورد است که خطر اینکه مورد خشونت واقع شوند را افزایش دهد. عوامل خطر، مواردی تسهیل کننده هستند- نه عوامل اصلی.

نمونه هایی از عوامل خطر:

  • معلولیت یا عقب ماندگی ذهنی کودکان که ممکن است مسئولیت مراقبت کننده را بیشتر نماید.
  • انزوای اجتماعی خانواده ها
  • عدم درک والدین به نیازها و به رشد کودک
  • سابقه والدین در سوء استفاده در خانه
  • فقر و دیگر معایب اقتصادی مانند بیکاری
  • اختلافات در خانواده، از هم پاشیده شدن و خشونت، شامل خشونت بر شریک زندگی
  • عدم انسجام خانواده
  • سوء مصرف مواد مخدر در خانواده
  • موارد آزار و اذیت در خانواده
  • والدین جوان، مجرد، و غیر بیولوژیکی
  • ارتباط ضعیف بین والدین و کودک و تعاملات منفی
  • افکار و احساسات حمایتی والدین از رفتارهای بد
  • استرس و ناراحتی والدین شامل افسردگی و دیگر شرایط سلامت روانی
  • خشونت خانواده
کودک آزاری
کودک آزاری

درمان ها

اگر شما مشکوک هستید که یک کودک مورد سوء استفاده قرار گرفته است، با یک متخصص اطفال یا یک موسسه حمایتی از کودک برای کمک تماس بگیرید. پزشکان قانونی ملزم به گزارش همه ی موارد مشکوک به سوء استفاده و یا بی توجهی، به مقامات مربوطه هستند. آنها همچنین می توانند یک مداوا کننده را توصیه نمایند و اطلاعات لازم را به محققان ارائه دهند. پزشکان همچنین ممکن است که در دادگاه شهادت دهند تا به واسطه ی قانون از کودکان محافظت شود یا به حل پرونده هایی که در آنها فرد، مظنون به سوء استفاده جنسی از کودک بوده است کمک نمایند.

هر چیزی که ماهیت آزار و اذیت داشته باشد، باید بلافاصله اقدامات لازم جهت گزارش سوء استفاده و دریافت کمک صورت گیرد. تاخیر در گزارش، شانس کودک را جهت بهبودی کامل، کاهش می دهد.

اگر دختر بچه و یا پسر بچه مورد سوء استفاده قرار گرفته است، فرزند شما خدمات حرفه ای بهداشت و درمان دریافت خواهد نمود. به شما و یا سایر افراد خانواده شما ممکن است توصیه شود که به دنبال مشاور باشید تا بتوانید حمایت و راحتی فرزند خود را فراهم نمایید. اگر فردی در خانواده شما مسئول سوء استفاده باشد، ممکن است یک متخصص سلامت روان بتواند او را با موفقیت درمان نماید.

اگر فرزند شما مورد سوء استفاده قرار گرفته است، شما ممکن است تنها شخصی باشید که بتوانید به او کمک کنید. گزارش مشکوک بودن به مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن را به تاخیر نیاندازید. انکار این مشکل تنها وضعیت را بدتر می کند. اجازه می دهد که سوء استفاده ادامه یافته و احتمال بهبودی کامل کودک را کاهش می دهد. در هر مورد سوء استفاده از کودک، امنیت کودکان مورد سوء استفاده قرار گرفته، یک نگرانی اصلی است. او احتیاج دارد که در محیطی امن و آرام و بدون پتانسیل مورد سوء استفاده واقع شدن، قرار بگیرد.

در اغلب موارد، کودکانی که مورد اذیت و آزار قرار گرفته اند و یا نادیده گرفته شده اند، بیشتر از آسیب فیزیکی از ناراحتی های عاطفی رنج می برند. کودکی که مورد سوء استفاده قرار گرفته است و یا به شدت با خشونت با او برخورد شده، ممکن است اقدام به خودکشی نموده و یا رفتارهای خشونت آمیز و انزوا را تجربه نماید. کودکانی با سن بیشتر ممکن است به استفاده از مواد مخدر و الکل روی بیاورند، سعی کنند فرار نموده و یا از دیگران سوء استفاده نمایند. هر چه کودک سن کمتری داشته باشد، رابطه ی صمیمانه تری با سوء استفاده کننده دارد، و آسیب های عاطفی جدی تری می بیند. به عنوان بزرگسال، ممکن است مشکلات زناشویی و جنسی داشته، افسردگی داشته و یا اقدام به خودکشی نمایند. مداخله و درمان اولیه، ممکن است مانع از ایجاد این نتایج شود.

 

https://www.psychologytoday.com/us/conditions/child-abuse

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.