Take a fresh look at your lifestyle.

آیا وارونگی هوا ابتلا به کرونا را تشدید می کند؟ نگرانی ها درباره آلودگی هوا

فوق تخصص ریه گفت: وجود ذرات معلق ناشی از وارونگی هوا منجر به آسیب ریه شده و باعث می شود عفونت‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها به این ذرات معلق وصل شوند و انتقال و سرایت پذیری بیماری‌ها از جمله کرونا افزایش یابد.

طبق پژوهش‌های انجام‌شده در سطح جهانی آلودگی هوا در افزایش نرخ مرگ و میر کرونا تاثیر بسیار دارد؛ این موضوعی است که موجب افزایش نگرانی ها شده است و مواجهه با پدیده وارونگی هوا احتمال ابتلا را بیشتر می کند.

به گزارش ایرنا : منبع خبرفرهاد مصدق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان اینکه ریه بهبود یافتگان کرونایی تحریک پذیری بیشتری نسبت به سایر افراد در برابر آلودگی هوا دارد، ادامه داد: افرادی که با ابتلا به کرونا دچار آسیب‌های ریوی شده اند، در زمان وارونگی هوا ممکن است دچار سرفه خشک شوند زیرا ریه آنها تحریک پذیری بیشتری نسبت به سایر افراد دارد.

مصدق خاطرنشان کرد: وارونگی هوا باعث می شود ویروس کرونا در هوای محیط زمان بیشتری باقی بماند و در روند ابتلا به این بیماری تاثیرگذار باشد. سرفه خشک، سوزش گلو و تنگی نفس از علایم رایج ویروس کرونا و آلودگی هوا است.

وی افزود: افراد در شرایط کنونی پیاده روی در فضای باز را نباید انجام دهند و شستشوی بینی و گلو با سرم های مخصوص و مصرف شیر پس از بازگشت به خانه در ایام آلودگی هوا ضروری است.

به گفته وی، تحقیقات نشان می دهد از آنجا که ویروس کرونا تنفس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، منطقی است که بگوییم شاید رابطه‌ای میان آلودگی هوا و شمار موارد فوتی ها بر اثر کووید-۱۹ وجود دارد زیرا آلاینده‌ها نزدیک‌تر به سطح زمین قرار می گیرند و بیشتر از طریق تنفس وارد ریه افراد می‌شوند.

بر اساس تازه ترین گزارش اداره سلامت هوای وزارت بهداشت، طبق مطالعه‌ای که درباره تاثیر آلودگی هوا بر افزایش مرگ و میر کرونا در کشور انجام شده است، ذرات معلق هوا تا ۶ درصد، ازن تا هفت درصد و دی اکسید نیتروژن تا ۱۵ درصد باعث افزایش مرگ و میر کرونا می‌شود البته در سایر کشورها مانند چین و ایتالیا اعداد گزارش شده چندین برابر بیشتر از ایران بوده است.

بر اساس این تحقیقات، آلودگی هوا بر سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد و موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. کرونا هم بیماری تنفسی است و وقتی با آلاینده‌های هوا مواجه می‌شویم، سیستم ایمنی بدن افراد تضعیف و فرد بیشتر مستعد ابتلا به کرونا می‌شود.

معضل آلودگی هوا که رتبه پنجم را میان عوامل موثر در مرگ و میر به خود اختصاص داده است، سالانه ۲.۴۸ تا هفت درصد تولید ناخالص داخلی کشورها را می‌بلعد تا صرف عوارض ناشی از آن شود.

ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون مهم‌ترین و در عین حال نگران کننده ‌ترین آلاینده‌های هوا به شمار می‌روند. طبق اعلام مسوولان، در کشور ما ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص ملی معادل ۳۴ هزار میلیاد تومان صرف عوارض ناشی از آلودگی هوا می‌شود، به طوری که ریزگردها و همچنین آلاینده‌های هوا ۳۸ میلیون نفر از جمعیت کل کشور را در معرض درجاتی از آلودگی هوا قرار می‌دهند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، آلودگی هوا سالانه بر بیش از ۳۳ هزار مرگ در کشور تاثیر می‌گذارد و میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران طی سال ۹۷ حدود سه هزار نفر بود که این تعداد در گروه سنی بالای ۳۰ سال بوده و از بین این افراد ۸۵ نفر بیماران مزمن تنفسی، ۹۶ نفر بیماران مبتلا به سرطان ریه، ۱۰۵۸ نفر بیمار قلبی و ۵۲۶ نفر دچار سکته مغزی بودند.

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.