Take a fresh look at your lifestyle.

آینده بورس در سال ۱۴۰۱!

سامان کریمی شاد، کارشناس بازارهای مالی پیش‌بینی خود از وضعیت احتمالی بازارها در یک سال آینده را بیان کرده است. او در گفتگو با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز در یک برنامه لایو اینستاگرامی می‌گوید احتمالا دلار بدترین بازار سرمایه‌گذاری در چهار سال آینده باشد اما در طلا به نظر می‌رسد تا یک سال بعد ۳۰ درصد رشد کند. وی درباره بازار مسکن نیز می‌گوید احتمال رشد در این بازار حتی بیشتر از طلا است و در کنار این بازارها، بازار سهام نیز وضعیت خوبی خواهد داشت. طبق پیش‌بینی او شاخص دو میلیونی بورس تا پایان سال ۱۴۰۱ محتمل است. وی درباره ارزهای دیجیتال و خصوصا بیت کوین نیز خوشبین است.

آینده بورس در سال 1401 چگونه می شود؟

شاخص کل بورس ایران در شنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۹، با بیش از ۴۲۰۰۰ واحد افزایش، به رقم ۱ میلیون و ۲۰ هزار واحد رسید تا روزی رویایی را برای سهامداران بازار سرمایه ایران در سال رکورد زنی شاخص کل ثبت کند.

شاخص کل بورس ایران که از اوایل سال ۹۹، در یک کانال صعودی، حرکت شارپی را تجربه می کند، امروز توانست مقاومت روانی ۱ میلیون واحدی را با قدرت بشکند تا امیدها برای ثبت رکوردهای طلایی در سال جهش تولید، همچنان زنده بماند.

در روز رکورد زنی میلیونی شاخص کل بورس ایران، بیش از ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان سهام در ۲ میلیون نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و شاخص هم وزن هم رشد خوبی را تجربه کرد.

افزایش روز افزون شمار هموطنان علاقمند به دریافت کد بورس و فعالیت در بازار سرمایه سبب شده تا صف های طویلی روبروی کارگزاری ها و دفاتر پیشخوان دولت در استان های کشور در چند هفته اخیر شکل بگیرد که با الکترونیکی شدن روند ثبت نام و افزایش شمار واحدهای صدور کد بورس و کد معاملات آنلاین، انتظار می رود در ماه های آینده، شاهد حضور صدها هزار تن از هموطنان به عنوان کد اولی ها در بورس ۹۹ باشیم.

صعود شاخص کل بورس ایران به کانال ۱ میلیون واحدی در حالی رقم خورد که فروردین سال ۹۸، ارزش کل روزانه معاملات بورس ایران، به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان هم نمی رسید. اما امروز با گذشت یک سال از آن تاریخ، حجم روزانه معاملات، ۷۰ برابر بهار سال ۹۸ است و انتظار می رود حجم روزانه معاملات در بهار ۱۴۰۰ نیز از مرز ۲ میلیارد دلار، عبور کند.

منحنی شاخص کل بورس ایران، توانسته پس از گذشت چند ده سال، سقف کانال قبلی خود را شکسته و صعود شارپی را تجربه کند. بررسی های تکنیکالیست ها نشان می دهد که شاخص کل بورس ایران توانایی صعود تا سطح ۲۷۲ کانال فیبوناچی را در یک دهه آینده خواهد داشت که این به معنی ثبت رکوردهایی صدها میلیون واحدی برای شاخص کل خواهد بود.

در سال ۹۶ که شاخص کل بورس ایران حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار واحد بود، پیش بینی کنندگان شاخص کل ۱ میلیون واحدی، مورد استهزاء و تمسخر فعالان و آماتورها و کارشناسان بورس قرار گرفتند. اما امروز، با عبور شاخص کل از کانال ۱ میلیون واحدی، وعده علمی و تحلیلی تکنیکالیست های باهوش ، عملی شد تا منتظر تکرار تاریخ در بورس ۹۹ و سالهای آینده باشیم.

طبق یکی از اصول ۳ گانه تکنیکال، همه چیز در قیمت نهفته است و قیمت، همه چیز را عیان می کند. ما انتظار داریم با رکود در بازارهای موازی و افزایش تورم و تحریم های بین المللی و عرضه اولیه های تابستان و پاییز و زمستان ۹۹، شاخص کل بورس ایران در پایان امسال، بالای ۲ میلیون واحد تثبیت شود.

افرادی که از حباب صحبت می کنند، سال ۹۶ نیز بر طبل حباب می کوبیدند. به نظر می رسد که ظرف بورس ایران، بزرگ تر شده است. اقتصاد بانک پایه فساد خیز ایران در ۴۲ سال اخیر، به سمت اقتصاد سرمایه پایه در حال حرکت است و این مسیر گذار، با سختی هایی همراه خواهد بود.

به نظر می رسد دهه آینده، دهه رویایی برای فعالان بورس کشور خواهد بود. عرضه اولیه استارت آپ هایی مثل اسنپ، تپسی، دیجی کالا، کافه بازار و دیگران، خصوصی شدن سرخابی های پایتخت و ایران مال، تثبیت شاخص کل بالای کانال ۸ میلیون واحدی در بهار سال ۱۴۰۱ هجری شمسی را در پی خواهد داشت و حرکت به سمت فتح کانال ۴۸ میلیون واحدی را تسریع می کند. این  ها، موتور شاخص کل را برای ثبت رکوردهای باورنکردنی در افق ۱۰ سال آینده، تقویت خواهد کرد.

منبع: روزیاتو/ تجارت نیوز

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.