Take a fresh look at your lifestyle.

چگونه قیمت مرغ باعث افت بازار ماهی می شود؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: امسال با استمرار کم بارشی پیش بینی می‌شود که تولید قزل آلا نسبت به سال قبل ۲۰ هزار تن کاهش یابد.

آیا مرغ باعث بهم ریختگی بازار ماهی شده است؟

آرش نبی‌زاده با اشاره به تاثیر خشکسالی اخیر بر تولید قزل آلا اظهار کرد: امسال خشکسالی شدید، تنش‌های آبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از آنجا که محیط زندگی ماهی در آب است، از این رو با کاهش سطح آب نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به تولید داشت. او افزود: امسال اکثر مزارع به ویژه در تابستان به علت کم آبی مجبور شدند با احتیاط کار کنند که این امر در میزان تولید اثر گذاشته است که با این وجود پیش بینی می‌شود تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یابد.

افت ۲۰ هزار تنی تولید قزل آلا در راه است

نبی زاده با بیان اینکه سال گذشته ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تن قزل آلا در کشور تولید شد، گفت: امسال با استمرار شرایط کم آبی پیش بینی می‌شود که تولید قزل آلا با کاهش ۲۰ هزار تنی به ۱۲۰ هزار تن برسد که این موضوع قیمت را خود به خود تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مقام مسئول در واکنش به این موضوع که مرغ و ماهی به عنوان گوشت سفید در سبد کالایی خانوار قرار دارد، بیان کرد: بارها در جلسات اعلام کردیم که دولت از تمامی سبد کالا باید حمایت کند که متاسفانه در گوشت سفید دولت تمامی تمرکز خود را بر گوشت مرغ گذاشته که این موضوع موجب شده بخش آبزیان از ذهن دولت دور بماند. او ادامه داد: حمایت‌های نا به جای دولت در بحث یارانه و تخصیص نهاده به مرغ موجب شده تا قیمت این کالا نسبت به ماهی افت کند که در نهایت پایین نگه داشتن قیمت مرغ به صورت دستوری آسیب جدی به مرغداران می‌زند، در حالی که با واقعی شدن قیمت مرغ، ماهی جایگاه خود را پیدا می‌کند و در سبد تعادل ایجاد می‌شود. این مقام مسئول درباره تاثیر قیمت مرغ بر بازار ماهی بیان کرد: با توجه به عرضه ماهی بر مبنای قیمت تمام شده، افت قیمت مرغ، تولیدکنندگان ماهی را به آستانه ورشکستگی می‌کشاند. او قیمت کنونی تمام شده هر کیلو قزل آلا در استان‌ها را ۳۸ تا ۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان کمتر از این نرخ نمی‌توانند عرضه کنند و هم اکنون قیمت ماهی در عمده فروشی تهران به دلیل کمبود و روند افزایش قیمت مرغ به نرخ واقعی خود نزدیک شده است.

قیمت گذاری دستوری مرغ عاملی برای ورشکستگی تولیدکنندگان ماهی

نبی زاده پایین نگه داشتن قیمت محصولات کشاورزی از جیب تولیدکننده به مصرف کننده را اشتباه محض دانست و افزود: پایین نگه داشتن دستوری قیمت منجر به ناپایداری تولید می‌شود، از این رو باید کاری کنیم که قدرت خرید مصرف کننده واقعی شود، چنانچه دولت به دنبال حمایت از مصرف کننده است، با قیمت واقعی باید کالا را از تولیدکننده خریداری کند و در اختیار مردم حتی رایگان قرار دهد، اما اینکه از جیب تولیدکننده و قیمت‌های دستوری بخواهد تولیدکننده را مجبور به فروش محصول با زیان کند، تولیدکننده در دوره بعد به دلیل عدم سود قادر به ادامه فعالیت نیست‌. مدیر عامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی در پایان با اشاره به اینکه دخالت دولت در بازار منجر به آسیب بخش کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: کاهش قدرت خرید خانوار منجر به افت خرید می‌شود، حال اینکه بگوییم قیمت مرغ و ماهی بالاست، اشتباه محض است و تنها برای حمایت از مصرف کننده باید قدرت خرید واقعی شود، در غیر این صورت کشاورزی جواب نمی‌دهد.
بخوانید: 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.