Take a fresh look at your lifestyle.

حذف معافیت مالیاتی هنرمندان از بودجه ۱۴۰۱؛ بازیگران با درامد بیش از ۲۰۰ میلیون در سال باید مالیات بدهند

نمایندگان مجلس که تصویب کرده بودند قانون حذف مالیات هنرمندان و بازیگران همچنان پابرجا بماند و این تصمیم را عیدی مجلس به هنرمندان می دانستند تصمیم خود را عوض کردند. در تصمیم جدید مجلس تنها هنرمندانی که سقف درآمد آن ها سالانه کمتراز 200 میلیون تومان است از پرداخت مالیات معاف هستند و اگر میزان درآمد آن ها بیشتر از این مقدار باشد باید مالیات بدهند.

هنرمندان و سلبریتی ها باید مالیات بدهند

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد:

معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری از قبیل هنرپیشه‌ها، صرفاً تا سقف دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) در سال قابل اعمال است و بیشتر از آن حسب مورد مشمول مالیات می‌شود.

در هفته‌های گذشته پس از انتشار مصوبه کمیسیون تلفیق درباره حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در رشته‌های مختلف، کارزاری به راه افتاد و بیش از ۱۰ هزار نفر با امضا نامه‌ای که خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نوشته شده بود، به این مصوبه اعتراض کردند.

در نامه آن‌ها قید شده بود: «پس از همه‌گیری جهانی بیماری کرونا ما شاهد حمایت دولت‌ها در سرتا سر جهان از مشاغل هستیم، متاسفانه با توجه به اینکه محصولات و تولیدات هنری در سبد ضروریات جامعه نیست و بی‌شک جامعه فرهنگ و هنر به قدر چشم‌گیری متضرر از این پاندمی شده‌اند، به جای اینکه شاهد حمایت از هنرمندان باشیم، با حذف این معافیت شاهد دوصد چندان گشتن تضرر و عدم حمایت از هنرمندان خواهیم بود.»

این نامه توسط هنرمندان مختلف امضا شد و با پیگیری‌های صورت گرفته سرانجام روز چهارم اسفند نمایندگان به ابقاء معافیت مالیاتی هنرمندان رأی دادند. در این مورد حتی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی (عباس مقتدایی) با اشاره به گلایه هنرمندان از لایحه بودجه برای پرداخت مالیات هنرمندان گفته بود که با مصوبه چهارم اسفند مجلس هنرمندان مشمول پرداخت مالیات در سال آینده نمی‌شوند.

اما حالا پس از گذشت کمتر از ۱۰ روز نمایندگان مجلس نظر خود را عوض کردند و طبق اعلام رحیم زارع – سخنگوی کمیسیون تلفیق- معافیت مالیاتی فعالیت‌های هنری از قبیل هنرپیشه‌ها، موضوع بند (ل) ماده (۱۳۹) قانون مالیات‌های مستقیم، صرفاً تا سقف دو میلیارد ریال (۲۰۰ میلیون تومان) در سال قابل اعمال است و بیشتر از آن حسب مورد به نرخ ماده (۱۰۵) یا ماده (۱۳۱) قانون مالیات‌های مستقیم (ضریب ۲۵ درصد) مشمول مالیات می‌شود

بنابراین معافیت مالیاتی بازیگران و سلبریتی ها در سال 1401 حذف شده و آن ها هم باید مالیات بپردازند. تنها هنرمندانی از پرداخت مالیات معافند که میزان درآمد سالانه آن ها کمتر از دویست میلیون تومان باشد.

همچنین بخوانید:

مالیات اینفلوئنسرها با بیش از 500 هزار فالوور

مالیات برای عدم ثبت نام در سامانه املاک

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.