Take a fresh look at your lifestyle.

اطلاعات جدید درباره ویروس کرونا، آسیب کرونا به بافت چشم

با شیوع و گسترش ویروس کرونا تحقیقات گسترده تری بر روی این ویروس انجام شده و متخصصان متوجه شده اند که ویروس کرونا به بافت چشم ها آسیب بسیاری می رساند. اخبار منتشر شده در این زمینه حاکی از مبتلا شدن یک فرد چینی به بیماری (آب سیاه) از طریق ویروس کرونا می باشد.

آیا ویروس کرونا به بافت چشم آسیب وارد می کند؟

  به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا

کووید-۱۹ در اصل یک عفونت تنفسی است اما کارشناسان احتمال دادند که کروناویروس می تواند به چشم‌ها نیز نفوذ کند. اکنون، محققان به شواهد بیشتری در این رابطه دست یافته اند.

این یافته ها بر اساس مطالعه روی یک بیمار در چین بدست آمده که در مدت کوتاهی پس از بهبود بیماری کووید-۱۹ دچار حمله حاد گلوکوم (آب سیاه) شد. پزشکان این بیمار به منظور درمان این عارضه، جراحی روی چشم او انجام دادند و تست های بافت چشم بیمار حاکی از آلوده شدن آنها به کروناویروس بوده است.

محققان بر اساس یافته های خود اظهار داشتند:

بررسی این مورد نشان می دهد کروناویروس می تواند علاوه بر سیستم تنفسی به بافت چشم نیز حمله کند.

سخنگوی انجمن بیماری های عفونی در آمریکا گفت:

این احتمال وجود دارد که چشم ها بتوانند منبع “درونی” و”بیرونی” برای کروناویروس باشند. به همین دلیل است که کادر درمان باید چشم های خود را با استفاده از عینک یا شیلد صورت محافظت کنند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان تاکید کردند:

نمی توان گفت که این بیماری از طریق چشم به کروناویروس آلوده شده اما این امکان وجود دارد که وجود ویروس در هوا یا تماس دست آلوده با چشم ها موجب بروز این عارضه شده باشد.

منبع خبر

 

 به گزارش از سلام نو

کرونا به بافت چشم هم حمله می کند.

دانشمندان متوجه شدند که سلولهای چشم هدف اصلی ویروس کشنده کرونا برای اتصال هستند.

محققان پس از کشف پروتئین هایی بر روی سلولهای چشم که ویروس در هنگام عفونت به آنها متصل می شود ، ادعا کردند كه ویروس کرونا میتواند از طریق چشم ها وارد بدن شود.ویروس کرونا به گیرنده های ACE-2 که معروف به “دروازه” ورود به سلولهای داخل بدن می باشند ، متصل می شود.

این گیرنده ها در دستگاه تنفسی و ریه ها یافت می شوند ، جایی که ویروس در ابتدا به سلول ها و سایر اندام ها نفوذ می کند.تیمی به سرپرستی دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز هم اکنون دریافته اند که چشم ها ACE-2 را تولید می کنند و آنها را به هدفی برای ویروس تبدیل می کنند.

این تیم توسط لینگلی ژو از بخش چشم پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز ، رهبری می شود.آنها ده چشم از افراد مرده را برای بیان گیرنده ACE2 مورد بررسی قرار دادند. این افراد به دلیل بیماری کووید 19 جان خود را از دست نداده بودند.

ACE-2 به عنوان نقطه ورود ویروس شناخته شده است. سطح تاج دار ویروس به گیرنده ها متصل شده و از آنجا سلول را آلوده کرده و در سلول همانند سازی می کند.

پیشنهاد می شود شخصی که دارای گیرنده های بیشترACE-2  میباشد ممکن است مستعد بار ویروسی بیشتری در اولین دوز عفونت ویروس در جریان خون خود باشد.

این تیم همچنین TMPRSS2 ، آنزیمی که پس از اتصال پروتئین تاجی ویروس به ACE2 به ورود ویروس کمک می کند را مورد بررسی قرار داد.

ACE2 و TMPRSS2 باید هر دو در یک سلول موجود باشند تا ویروس به طور مؤثر تکثیر شود.

تمام نمونه های چشم ، ACE-2 را در بافتی که قسمت داخلی پلک ها بنام ملتحمه را میپوشاند ، لایه بیرونی شفاف چشم به نام قرنیه و لیمبوس که مرز بین قرنیه و سفیدی چشم است ، بیان کردند.با توجه به مقاله پیش چاپی که در MedRxiv منتشر شد و هنوز توسط دانشمندان دیگر مورد داوری قرار نگرفته است ، TMPRSS2 نیز در این بافت ها بیان شد.

دکتر ژو و همکارانش نوشتند :

“به طور کلی ، این نتایج نشان می دهند که سلولهای سطح چشم از جمله ملتحمه در معرض عفونت ویروس کرونا هستند ، بنابراین می توانند به عنوان دروازه ورودی و همچنین یک مخزن برای انتقال فرد به فرد این ویروس فعالیت کنند.

این تحقیق با فرض این که سطح چشم یک محل احتمالی ورود ویروس است ، شروع شد.اگرچه ویروس در درجه اول از طریق افتادن قطرات بزاق یا ترشحات بینی از فرد آلوده بر روی بینی یا دهان شخص دیگر سرایت می کند ، دانشمندان گفتند این امکان وجود دارد که ویروس بتواند از طریق چشم نیز وارد شود.گزارش ها حاکی از آن است که کووید 19 ممکن است باعث ملتحمه شود ، که حدود 30 درصد از بیماران در یک مطالعه دارای این مشکل بودند.

محققان توضیح دادند كه این امر می تواند در نتیجه وجود ویروسی باشد كه از مجاری تنفسی به چشمها منتقل می شود – یك عارضه ثانویه كه غالباً با ویروس مرتبط است.

اما همچنین می تواند نتیجه مستقیم حمله ویروس به سلول های چشم در وهله اول با اتصال به گیرنده های ACE-2  باشد.دکتر ژو متذکر شد که ذرات ویروسی را می توان در اشک یافت که “منجر به انتقال ویروس به افراد دیگر می شود”.

دانشمندان نوشتند :

“عفونت سلول های سطح چشم می تواند چشم را به یک ناقل مهم تبدیل کند و آبریزش چشم یک مکانیسم مهم برای انتقال عفونت به افراد دیگر است.”

” این امر اهمیت اقدامات ایمنی از جمله استفاده از ماسک صورت و محافظ چشم را برای جلوگیری از شیوع بیماری کووید 19 نشان میدهد.”

مشخص نشده است که آیا جمعیت عمومی از محافظ چشم استفاده میکنند یا تنها به کارمندان بهداشت و درمان توصیه شده است.پزشکان در خط مقدم این همه گیری قرار دارند و برای محافظت از چشم خود باید از عینک یا محافظ صورت استفاده کنند.پزشکان ابتدا در ژانویه که کرونا در ووهان چین شایع بود و به کشورهای انگشت شماری رسیده بود هشدار دادند که این ویروس کشنده میتواند از طریق چشم ها انتقال یابد.

تنها 26 بیمار در چین جان خود را از دست داده بودند که دکتر وانگ گوانگفا گفت که فکر می کند دچار عفونتی شبیه به سارس شده است به دلیل اینکه از عینک محافظ استفاده نکرده است.چند روز قبل از شروع ذات الریه ، دکتر وانگ ، متخصص تنفس دانشگاه پکن ، از قرمزی چشم شکایت کرد.

پائول کلم ، استاد ژنومیکس ویروسی در امپریال کالج لندن ، به میل آنلاین گفت : ” این امر کاملا امکان پذیر است.”

وی به میل آنلاین گفت :

” اگر قطرات عطسه ای به سمت شما بیاید ، این قطرات از چشم شما به بینی شما میروند.” چشم شما از طریق مجرای اشکی به بینی شما متصل است.اگر از آلرژی رنج می برید و آبریزش چشم دارید ، آبریزش بینی نیز خواهید داشت. یا اگر قطره ای را در چشم خود میریزید ، آن را در پشت گلوی خود مزه خواهید کرد.انتقال آنفولانزا و ویروس های دیگر به این روش غیرعادی نیست. شما می توانید از طریق چشم نیز عفونت های تنفسی را دریافت کنید.”

منبع خبر

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.