Take a fresh look at your lifestyle.

در روزهای کرونایی چه تدابیری برای عزاداری شب های قدر به کار گرفته میشود؟

دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: چاره ای غیر از  عدم حضور مردم در اجتماعات و مناسبات مربوط به ماه مبارک رمضان وجود ندارد، و باید مردم را برای پذیرفتن شب های قدر غیر حضوری آماده کرد ولی هنوز در این باره اقدامات آموزشی گسترده صورت نگرفته است؛ که اگر همینطور پیش رود باید منتظر فاجعه مرگبار باشیم. در ادامه بخوانید:

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری چند روز پیش درباره مناسبات اجتماعی در ماه رمضان گفت: «به ماه رمضان نزدیک می‌شویم. برای ماه رمضان هم ساعت کار اداری هفت صبح تا دو بعدازظهر بهتر است. چون قبل ماه رمضان ناهار نداریم، نماز جماعت الان نداریم، بنابراین کار پیوسته تا دو بعدازظهر ادامه خواهد داشت و ساعت دو بعدازظهر مردم به خانه‌هایشان می‌روند. قاعدتاً در ماه رمضان اگر شرایط ما همین باشد، باز هم نماز جماعت نخواهیم داشت.»  هیچ چاره‌ای غیر از عدم حضور مردم در اجتماعات ماه مبارک رمضان نیست. نه حفظ فاصله فیزیکی امکان‌پذیر است و نه می‌توان با استفاده از ماسک، جمعیت تو درتو و درهم فشرده را از انتقال ویروس درامان نگه داشت.

یکی از تصمیمات دولت این است که مردم به داخل خانه ها هدایت خواهند شد و در مراسم احیای عمومی شرکت نکنند و مراسم را از طریق تلوزیون دنبال خواهند کرد، اما در مراسم غیر حضوری وضعیت چگونه است و چه الزاماتی را را در این تجمعات همگانی باید لحاظ کرد.

 امکان اعمال محدودیت در برگزاری مراسم شب قدر و افطاری ها وجود ندارد

گیتی خزاعی، جامعه‌شناس خانواده و سیاست‌گذاری اجتماعی به ایرناپلاس می‌گوید: دولت امکان اعمال محدودیت‌های سختگیرانه را برای برگزاری مراسم مذهبی در خانه‌ها ندارد و نمی‌تواند برای خانه‌های مردم مأمورانی  بگذارد تا مانع تجمع مردم آن هم در شب های قدرو عزاداری هایشان باشد. بیشتر اعمال ماه رمضان از جمله افطاری‌ها و یا مراسم شب‌های قدر در خانه‌ها و توسط افراد مذهبی و خصوصی برگزار می‌شود؛ آن هم در شرایطی که نه امکان نظارت بر آنها وجود دارد و نه دولت از برگزاری آنها مطلع می‌شود و اگر هم باخبر شود، امکان محدود کردن آنها برای دولت وجود ندارد.

خزاعی می‌گوید: در زمینه‌ برگزاری افطاری‌ها، ستاد مقابله با کرونا لازم است تا با کمک گرفتن از چهره های معروف دینی نسبت به آموزش هرچه سریعتر مردم برای آگاهی بخشی و برگزار نکردن افطاری ها وعدم شرکت حضوری در عزاداری های شب قدر قدم بردارد.

خزاعی ادامه می‌دهد: دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز که هنوز است اقدامات آموزشی گسترده برای آماده سازی جهت ساخت سبک جدیدی از زندگی در دوران کرونایی آغاز نکرده است. که در اینصورت باید منتظر اتفاقات جبران ناپدیری باشیم.

تهیه دستورالعملهای آموزشی و ارائه آن به عموم مردم:

به گفته خزاعی : در مورد تجمعات مربوط به ماه رمضان لازم‌ است ستاد مقابله با کرونا، با گوشزد کردن خطر برگزاری اجتماعات، ودستور العمل مناسب به‌جای سخنرانیهای تلویزیونی، مردم را برای زندگی در شرایط کرونایی که روز به روز هم از محدودیت‌های اجتماعی آن کاسته می‌شود، آماده کند. ستاد ملی مقابله با کرونا با همکاری کارشناسان  باید سریع تر دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های دقیقی را برای ماه رمضان، برای استفاده مردم جامعه و با آوردن تمامی جزئیات کارهای روزمره، تهیه و این  دستورالعمل‌های آموزشی را در اختیار عموم مردم قرار دهد .

نقش نهاد های مذهبی در اطلاع رسانی به مردم

ستاد مقابله با کرونا باید با آموزش و هماهنگی نهادهای دینی در کشور و با همکاری نهاد های انتظامی و امنیتی، از تجمع مردم در شب های قدر که میتواند به فاجعه ای غیر قابل جبران بینجامد، جلوگیری کند.

وی افزود: با انجام اقدامات لازم شامل اطلاع رسانی مناسب در سطح شهر و نهاد های مذهبی، شهرداری باید مردم را آماده کند  تا بپذیرند که مراسم شب های قدر را به صورت غیر حضوری برگزار کنند، حالا که امکان نظارت بر برگزار شدن این مراسم در خانه ها وجود ندارد، عدم ممانعت از حضور مردم در شب های قدر و برگزاری تجمعات حضوری خانگی می توان فاجعه ای مرگبار به بار آورد.

بااین حال با وجود شرایط حاضر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در مراسم شب های قدر چاره ای جز اعمال محدودیت های نظیر آنچه درسیزدهم فروردین انجام شد وجود ندارد، همچنین ستاد مبارزه با کرونا با همکاری بسیج، نیروی انتظامی و پلیس باید با ایجاد محدودیت های تردد در روزها و شب های خاص ماه رمضان مانند آنچه درسیزدهم فروردین انجام شدو موفقیت آمیز بود، از حضور مردم در تجمعات خانگی  جلوگیری کند.

منبع خبر

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.