Take a fresh look at your lifestyle.

علت دیر صادر شدن کارت خودرو

ممکن است مدتی از تحویل خودرو شما گذشته باشد اما هنوز کارت خودرو را دریافت نکرده باشید. کارت ماشین به محل سکونت شما ارسال می شود و بعد از خرید ماشین برای اینکه مشخص باشد شما صاحب ماشین هستید باید کارت خودرو را دریافت کنید. بعضی مواقع امکان دارد رسیدن کارت خودرو به دست مالک، حدودا تا دو ماه نیز طول بکشد. اما اگر هنوز کارتی به دست شما نرسیده نگران نباشید. در ادامه علت دیر صادر شدن کارت خودرو و روش های استعلام کارت خودرو را با شما درمیان می گذاریم.

چرا کارت خودرو صادر نمیشود

کارت خودرو معمولا بلافاصله بعد از خرید خودرو صادر نمی شود و بعد از انجام مراحلی به دست مالک می رسد. همراه داشتن کارت ماشین هنگام رانندگی الزامی است و در صورت هر گونه تخلف، در اولین مرحله پلیس از شما تقاضای ارائه کارت خودرو دارد.

کارت ماشین نشان دهنده مالکیت شما بر خودرو می باشد که مشخصات خودرو و مشخصات مالک در آن درج شده است. اطلاعات مشخصات خودرو مانند نوع خودرو، مدل، رنگ، سیستم، ظرفیت و پلاک ماشین، شماره شاسی، شماره موتور، تیپ خودرو، اتاق آن و … می باشد.

مشخصات مالک خودرو نیز شامل اسم مالک، شماره ملی و شماره شناسنامه، نام پدر و کد پستی محل سکونت مالک می باشد.

اما یکی از مواردی که در کارت خودرو ثبت می‌شود کد VIN می باشد که به معنای شماره شناسایی خودرو است. هر خودرو کد متفاوت و منحصر به فردی دارد و اعداد موجود در کد وین نشان می‌ دهد که خودرو ساخت چه شرکتی است و نوع بدنه و مدل آن چیست.

علت صادر نشدن کارت خودرو

کارت ماشین به دو دلیل ممکن است با تاخیر صادر شود:

  1. در صورتی که اطلاعات پیگیری کارت خودرو به طور کامل در سامانه رهگیری مرسولات سازمانی وجود نداشته باشد
  2. اگر اطلاعات آدرس و محل سکونت صحیح یا شفاف نباشد. ممکن است مسئول پست نتواند آدرس را پیدا کند و کارت برگشت خواهد خورد. همچنین در صورت ارسال کارت خودرو توسط پست و حضور نداشتن شما در منزل، کارت و سند خودرو برگشت می خورد. البته پست موظف است سه بار این مرسوله را ارسال کند و یا تا 3 ماه کارت خودرو برگشتی را در پست نگهداری کند تا مالک، کارت خودرو را تحویل بگیرد.

 

همانطور که گفته شد؛ کارت ماشین از طریق پست به محل سکونت شما ارسال می شود ، اما در صورتی که کارت ماشین به دستتان نرسد، کارت ماشین برگشتی محسوب می‌ شود که برای استعلام کارت ماشین 2 روش وجود دارد:

  1. پیگیری از طریق اداره پست 
  2. استفاده از کد دستوری USSD 

پیگیری کارت ماشین از طریق پست

  1. برای پیگیری از طریق اداره پست، وارد سایت اداره پست شوید.
  2. در قسمت راست صفحه و در ستون (خدمات الکترونیکی پست) باید روی گزینه (رهگیری مرسولات سازمانی) کلیک کنید.
  3. پس از ورود به سامانه، در قسمت جست‌ و جو گزینه (کارت خودرو) را انتخاب کنید.
  4. مرحله بعدی، وارد کردن شماره پلاک خودرو است که با درج آن و ثبت کد کپچا (کد امنیتی) می‌ توانید از روند ارسال کارت ماشین خود مطلع شوید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید از طریق سایت اداره پست برای پیگیری کارت خودرو اقدام کنید، می‌ توانید با برقراری تماس وارد عمل شوید. شماره تلفن پیگیری 84470000-021 واحد ارتباط با مشتریان شرکت پست تماس بگیرید و اقدام به پیگیری کارت ماشین کنید.

پیگیری کارت خودرو با کد USSD

یکی از روش‌ های سریع و راحت برای پیگیری کارت خودرو، استفاده از کد USSD می باشد که با شماره گیری کد دستوری (#۱۱۰*) پیگیری انجام می‌ شود و با انتخاب گزینه (خدمات راهور) می‌توانید از وضعیت کارت خودرو آگاه شوید.

همچنین با شماره گیری (*۱۹۳#) می توانید تمامی مرسولات خود را رهگیری کنید.

 

توجه داشته باشید که محل سکونت خود را به‌ صورت شفاف در سایت پلیس راهور ناجا ذکر کنید تا کارت ماشین برگشت نخورد. در صورت اشتباه بودن مشخصات، می توانید اطلاعات را از طریق سایت پلیس راهور اصلاح نمایید.

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. 1 می گوید

    مدارک ماشین من کلا با تاخیر آمد و مقصر هم اداره پست بود. آنها پول پست پیشتاز (و حتی بیش از آن را) گرفته بودند و موظف بودند اگر مراجعه کردند و کسی منزل نبود اطلاع دهند که فلان روز می آوریم. برای من فقط یکبار آوردند اطلاع هم ندادند و بعدا از طریق سایت پلیس +10 متوجه شدم در باجه معطله پست است. پست، حدود 2000 تومان در پست های پیشتاز برای پیامک می گیرد می تواند یک روز قبل، به افراد اطلاع دهد که مثلا فردا مدارک را می آورم و اگر بعد از دوبار مرجعه، فرد حضور نداشت پیامک دهد که به باجه معطله مراجعه کنید. واقعا پست به مردم ظلم می کند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.