Take a fresh look at your lifestyle.

کرونا باعث اوج‌گیری بورس تهران شد و سقوط بورس جهان

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایتالیا، کره جنوبی، ایران و تا حدودی آمریکا باعث سقوط شاخص بورس‌های جهان در دو روز گذشته شده است، اما در مورد عجیب ایران، نه تنها شاخص بورس کاهش نیافته، بلکه از مرز ۵۰۰ هزار واحد هم گذشته است.

دوشنبه شاخص بورس تهران بیش از ۴۸۰۰ واحد اوج گرفت و از مرز ۵۰۳ هزار واحد گذشت. روز سه‌شنبه نیز شاخص بورس با جهشی نزدیک به ۱۵ هزار واحدی به بیش از ۵۱۸ هزار واحد اوج گرفت و رکورد جدیدی برجای گذاشت که در نگاه اول چیزی شبیه معجزه است، اما اگر به بنیاد و مولفه‌های دخیل در شاخص بورس ایران نگاه کنیم، موضوع چندان عجیب نیست.

در مورد ایران، بورس مستقیما تابعی از وضعیت اقتصادی کشور نیست. برای نمونه در حالی که بر اساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول، طی سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تولید ناخالص داخلی ایران ۱۴.۳ درصد افت کرده و برای سال جاری نیز رشد اقتصادی صفر درصد خواهد بود، شاخص بورس تهران از ۹۶ هزار واحد در ژانویه ۲۰۱۸ به ۵۱۸ هزار واحد اوج گرفته است. به عبارتی، شاخص بورس بیش از ۵ برابر شده است.

رشد شاخص بورس طی روزهای گذشته در حالی است که تقریبا همه همسایه‌ها مرزهای خود را با جمهوری اسلامی ایران بسته‌اند. همسایه‌های ایران سهمی ۴۰ درصدی در واردات کالا از ایران و ۲۵ درصدی در صادرات کالا به ایران دارند و بسیار عجیب است که بورس تهران کماکان به اوج‌گیری خود ادامه می‌دهد. ایران سالانه ۴۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و تقریبا به همین میزان نیز واردات دارد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.