Take a fresh look at your lifestyle.

زلزله ای مهیب با قدرت ۶.۶ ریشتری در ازمیر ترکیه و یونان

زلزله شدیدی در ظهر روز جمعه در دریای اژه  غرب ترکیه و تعدادی از شهرهای یونان را لزراند که این زمین لزره قدرتی بالغ بر 6.6 ریشتر داشت.این زمین لزره ساختمان هایی را در شهر ازمیر با توجه به عکس ها و ویدیوهای منتشر شده تخریب کرده است. در طی این زمین لرزه حدودا 14 تن در ترکیه و 2 نفر در یونان جان باختند.

هنگام وقوع زلزله چه باید کرد؟

مجموعا 19 کشته در پی زلزله شدید در ازمیر ترکیه و یونان

به گزارش خبرگزاری سایت دانشجویان ایران “ایسنا” :

به گزارش ایسنا، در پی وقوع این زمین‌لرزه که بزرگی آن هفت ریشتر اعلام شده است، ساکنان شهر ازمیر در ترکیه پس از فرار از ساختمان‌ها، به خیابان‌ها آمدند. طبق اعلام شهردار ازمیر دست‌کم ۲۰ ساختمان تخریب شده است.

همچنین وزیر کشور در ترکیه در پیامی توئیتری اعلام کرده است در جریان این زمین لرزه هفت ریشتری چندین ساختمان در دو منطقه Bornova و Bayrakli تخریب شده است.

«سلیمان سویلو» همچنین اعلام کرده است: تیم‌های امداد و نجات در حال بررسی مناطق زلزله زده هستند. تاکنون گزارشی از تلفات احتمالی این حادثه منتشر نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، بنابر اعلام مرکز لرزه‌نگاری آمریکا، کانون این زمین لرزه در ۱۴ کیلومتری شمال شرق منطقه Néon Karlovásion در جزیره ساموس در یونان بوده و در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین رخ داده است.

همچنین رجب طیب اردوغان – رئیس جمهوری ترکیه – در پیامی توئیتری نوشت: با تمام امکانات کشور در کنار شهروندانی هستیم که از وقوع این زلزله آسیب دیده اند. ما برای شروع کارهای لازم در منطقه با همه نهادها و وزرای مربوطه وارد عمل شده ایم.

همچنین روزنامه ایندیپندنت با اشاره به وقوع این زمین لرزه مهیب که بخشهایی از ترکیه و یونان را به لرزه درآورد از نگرانی مقامات هر دو کشور نسبت به احتمال وقوع سونامی خبر داده است.

تصاویر ویدیویی منتشر شده که حاکی از به زیر آب رفتن خیابانها در شهر ازمیر است که به نظر دلیل آن وقوع سونامی خفیف پس از این زمین لرزه بوده است.

وزیر بهداشت ترکیه نیز در پیامی توئیتری از کشته شدن دست کم چهار تن در پی وقوع زمین لرزه در این کشور خبر داد.

به گفته «فاحرتین کوکا» در مجموع ۱۲۰ شهروند این کشور تحت تاثیر این حادثه قرار گرفته‌اند.

مصدومیت بیش از ۵۰۰ نفر در پی زمین لرزه ترکیه

بنابر اعلام وزارت بهداشت ترکیه، ۳۸ دستگاه آمبولانس و ۳۵ تیم امداد پزشکی و دو فروند بالگرد به شهر زلزله زده ازمیر اعزام شده‌اند.

ساعاتی بعد از زلزله، مقامات ترکیه از مصدوم شدن بیش از ۵۰۰ نفر در پی وقوع زمین لرزه خبر دادند.

به گفته مراد کوروم (Murat Kurum) وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه، در پی وقوع زلزله امروز ۵۲۲ نفر مصدوم شده‌اند.

ساعتی بعد، روزنامه ایندیپندنت به نقل از مقامات ترکیه از افزایش تعداد مصدومان این حادثه تا ۷۰۹ نفر خبر داد.

وی افزود: تاکنون ۱۱۴ پس‌لرزه ثبت شده و عملیات امداد و نجات در میان آوارهای ۱۷ ساختمان ادامه دارد. چهار ساختمان به طور کامل تخریب شده است.

وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه با اعلام اینکه ۱۲۲۷ نیروی امداد در محل حادثه حضور دارند، اظهار کرد: عملیات امداد و نجات در هر یک از این ساختمان‌ها در حال انجام است.

کشته شدن دو نفر در یونان

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی وقوع این زمین‌لرزه، در جزیره ساموس یونان دست‌کم دو نفر کشته و چهار نفر مصدوم شده و چندین ساختمان دچار خسارت شده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، رئیس بیمارستان ساموس درباره وضعیت مصدومان زلزله گفت: تمامی چهار مصدوم دچار آسیب دیدگی سطحی شده اند همچنین در جریان این حادثه به تعدادی ساختمان خسارت وارد شده که بیشتر از ساختمان های واقع در شمال غرب این جزیره بوده است.

به گفته رئیس بیمارستان ساموس، این زلزله قوی بوده و لرزش‌های آن برای مدت طولانی ادامه داشته است.

ساعاتی بعد از این زلزله، وزارت حفاظت مدنی یونان اعلام کرد: به دنبال وقوع زلزله در جزیره ساموس تاکنون دو تن کشته شده‌اند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، ریزش دیوار ناشی از وقوع زلزله عامل فوت دو نوجوان بوده است.

افزایش تلفات زلزله در ترکیه

بامداد شنبه به وقت تهران، مرکز مدیریت بلایا و شرایط اضطراری ترکیه اعلام کرد: شمار تلفات زمین‌لرزۀ روز جمعه به ۱۷ تن رسید.

روزنامه ایندیپندنت به نقل از مقامات ترکیه از افزایش تعداد مصدومان این حادثه خبر داده و اعلام کرده تاکنون ۷۰۹ نفر مصدوم شده‌اند.

پیش‌تر مرکز مدیریت بلایا و شرایط اضطراری ترکیه اعلام کرده بود دست‌کم ۱۲ تن بر اثر وقوع زلزله جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۵۰۰ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

بنا بر اعلام این مرکز، عملیات امداد و جست‌وجو در میان آوارهای ۱۷ ساختمان ادامه دارد. بر اساس اعلام فرماندار ازمیر، بیش از ۷۰ نفر از میان آوار نجات پیدا کرده‌اند.

با اعلام فوت دو تن در یونان، مجموع قربانیان این زمین‌لرزه در ترکیه و یونان به ۱۹ تن رسیده است.

اعزام تیم‌های هلال احمر ترکیه به مناظق زلزله‌زده

جمعیت هلال احمر ترکیه تیم‌هایی از شش شهر ازمیر، دنیزلی، دوزچه، آنکارا، استانبول و آدانا را برای تامین غذا به آسیب دیدگان زلزله در این کشور اعزام کرده است.

جمعیت هلال احمر ترکیه در پیامی توئیتری اعلام کرده است: تیم‌های امداد از ظرفیت لازم برای تامین مواد غذایی مورد نیاز ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر برخوردارند.

سی‌ان‌ان اعلام کرد: این سازمان همچنین اولین تیم‌های خود را مستقر کرده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه “تا این لحظه سطح حادثه زمین‌لرزه ازمیر ترکیه، ملی اعلام شده است”، گفت: جمعیت هلال احمر ایران آمادگی تیم‌ها و ارسال اقلام امدادی خود را اعلام کرده است.

مهدی ولیپور در خصوص تصمیم برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان ازمیر ترکیه اظهار کرد: پس از اعلام وقوع زلزله در ازمیر ترکیه، ستاد مدیریت بحران و ستاد مدیریت شرایط اضطراری تشکیل شد.

وی ادامه داد: معاون امور بین‌الملل جمعیت هلال احمر با همتای خود در جمعیت هلال احمر ترکیه در تماس هستند؛ تا این لحظه سطح حادثه زمین‌لرزه ازمیر ترکیه، ملی اعلام شده است؛ به طوری که حداقل نیاز به اعزام تیم امداد و نجات نیست. قرار بر این شده که تا صبح برآورد کاملی را داشته باشند و نیاز یا عدم نیاز خود را اعلام کنند.

ثبت بیش از ۱۱۴ پس‌لرزه در ترکیه

در پی وقوع این زمین‌لرزه در ترکیه، چندین پس‌لرزه نیز گزارش شده است.

سی‌ان‌ان به نقل از مرکز مدیریت بلایا و شرایط اضطراری ترکیه اعلام کرده است که تاکنون وقوع ۸۴ پس لرزه گزارش شده که بزرگی ۱۶ مورد از آنها بالای چهار ریشتر بوده است.

وزیر محیط زیست و شهرسازی ترکیه ساعاتی بعد، از رسیدن تعداد پس‌لرزه‌ها به ۱۱۴ پس‌لرزه خبر داد.

ابراز همدردی نخست‌وزیر یونان با مردم زلزله‌زده ترکیه
به گزارش ایسنا، در پی وقوع این زمین‌لرزه مهیب که اصلی‌ترین آسیب را متوجه ازمیر ترکیه کرده و بخش‌هایی از یونان را نیز لرزاند، کیریاکوس میتسوتاکیس (Kyriakos Mitsotakis) نخست‌وزیر یونان در تماسی تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، با او ابراز همدردی کرد.

نخست‌وزیر یونان در پیامی توئیتری نوشت: با رئیس‌جمهور ترکیه تماس تلفنی داشتم تا به دنبال وقوع این زمین‌لرزه که هر دو کشور را به لرزه درآورد و موجب فوت چندین تن شد، ابراز همدردی کنم.

طی ماه‌های اخیر تنش‌ها بین دو کشور ترکیه و یونان در شرق مدیترانه افزایش یافته است. نخست‌وزیر یونان با اشاره به این مساله، در پیام خود آورده است: با وجود اختلاف‌های موجود، در حال حاضر شرایطی پیش‌آمده که لازم است مردم دو کشور کنار همدیگر باشند.

وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در ترکیه

ساعاتی بعد از زلزله مهیب در حوالی ازمیر، خبرگزاری آناتولی ترکیه از وقوع زلزله‌ای دیگر به بزرگی ۵.۱ ریشتر خبر داد.

گفته شده که این زمین‌لرزه در ۲۰ کیلومتری منطقه کوش آداسی رخ داده است.

درخواست وزیر کشور ترکیه از شهروندان ازمیر

وزیر کشور ترکیه از شهروندان ازمیر درخواست کرد تا خیابان‌ها و مسیرهای ارتباطی را برای حضور سریعتر نیروهای امداد باز کنند.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در پیامی توئیتری نوشت: خواهش ما از شهروندان ازمیر این است که از وسایل نقلیه خود استفاده نکنند.

وی در پیام خود تاکید کرده است: چادر، پتو، بیمارستان و آشپزخانه سیار و تجهیزات دیگر موجود است و تیم‌های امداد و نجات در آغاز عملیات امدادرسانی هستند.

منبع خبر

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.