Take a fresh look at your lifestyle.

واکسن کرونا روسی (اسپوتنیک وی) ۱۶ بهمن ۹۹ وارد بازار ایران میشود

با توجه به شیوع انواع جدید ویروس کرونا و ایجاد شرایط بحرانی در برخی نقاط واکسن کرونا ساخت کشور روسیه وجوز ورود به ایارن گرفت. بنا به گفته سفیر روسیه در ایران 16 بهمن 99 اولین محموله واکس کرونای روسیه روز ۱۶ بهمن به ایران وارد می‌شود. اسم واکسن کرونای روسیه اسپوتنیک وی می باشد. واکسن کرونا روسی توسط شرکت گامالیای روسیه ساخته شده است. این واکسن یک محلول فریز شده است که به شکل ویال‌های تک دوز و پنج دوز به ایران وارد می شود. ورود واکسن کرونای ساخت روسیه به ایران موافقان و مخالفانی دارد. موافقان معتقدند که تولید واکسن کرونا ساخت ایران ممکن است تا خرداد 1400 طول بکشد که تا ان زمان تعداد قربانیان کرونا بسیار بیشتر می شود بنابراین باید به فکر یک واکسن اضطراری بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا

جهانپور: تایید واکسن کرونا روسی در ایران آغازی بر همکاری مشترک است

کیانوش جهانپور امروز شنبه در توییتی نوشت: ورود واکسن کرونای روسی با نام اسپوتنیک V به عنوان اولین واکسن موفق ثبت شده کرونا در جهان و اولین واکسن کرونا دارای مجوز مصرف در ایران، با توجه به زیرساخت کم نظیر این صنعت در روسیه و هدفگذاری ایران می تواند آغازی بر همکاری مشترک دو کشور و کسب جایگاه درخور در حوزه بیوتکنولوژی و صنعت واکسن سازی در جهان باشد.

توییت جهانپور درباره واکسن کرونادر پی سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و عقد قرارداد برای واردات واکسن روسی اسپوتیک V به ایران، کیانوش جهانپور از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک وی روسیه در ایران خبر داد و اعلام کرد: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص( صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن Sputnik V محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال های تک دوز/۵ دوز در ایران صادر شد.

وی گفت: روند بررسی واکسن های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و… کماکان ادامه دارد.

منبع خبر

به گزارش خبرگزاری مهر

واکسیناسیون کرونا نزدیک‌تر شد

اگر اخبار خوب و امیدوارکننده کرونایی برای کشور ما از تست انسانی موفق واکسن کوو ایران برکت آغاز شد و با تلاش مؤسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی و انستیتو پاستور برای ساخت واکسن‌های کارآمد ادامه یافت، حالا دارد با ورود واکسن‌های ایمن به کشورمان تکمیل می‌شود.

مجوز مصرف اضطراری واکسن اسپوتنیک وی در ایران صادر شد. این خبری است که سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان اعلام کرده و معنی‌اش ورود محموله‌هایی از این واکسن روسی تا چند روز آینده به ایران است.

برای صدور این مجوز به دفعات جلسه برگزار شده و در کمیسیون قانونی تشخیص که صلاحیت ساخت و ورود دارو و موادبیولوژیک به کشور را بررسی می‌کند درباره‌اش بحث شده و به روایت کیانوش جهانپور سرانجام درجلسه بیست و چهارم، مجوز مصرف اضطراری این واکسن که محصول شرکت گامالیای روسیه است، صادر شده است. این واکسن یک محلول فریز شده است که به شکل ویال‌های تک دوز و پنج دوز به کشورمان خواهد آمد.

این همان واکسنی است که از آن به عنوان سوغات سفر محمد جواد ظریف به روسیه یاد می‌شود، در واقع واکسنی که خرید آن علاوه بر تلاش‌های سیستم بهداشت و درمان کشور، محصول چانه زنی‌های سیاسی نیز بوده است. با این حال ورود واکسن اسپوتنیک وی به کشورمان بی‌حاشیه نبوده و نیست.

یکی از حواشی با گفته‌های مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و ناظر بالینی ساخت واکسن کوو ایران برکت شکل گرفته است. او گفته واکسن روسی را تزریق نخواهد کرد چون مجوز بین‌المللی دریافت نکرده است. این گفته در واقع واکسن روسی را زیر سوال می‌برد و زیر پایش را سست می‌کند. با این حال رئیس انستیتو پاستور کشورمان که معتقد است تولید واکسن به طور کلی پنج تا ۱۰ سال زمان می‌برد و چاره‌ای جز صدور مجوز اضطراری برای استفاده از واکسن‌هایی که ایمن‌ترند، نیست.

او در واقع از ورود واکسن خارجی از جمله روسی به کشور حمایت کرده است. این درحالی است که مصطفی قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است اگر بخواهیم منتظر تولید واکسن ایرانی بمانیم و در مسیر واکسیناسیون اضطراری حرکت نکنیم تا خرداد ۱۴۰۰ که واکسن تولید داخل دست بدهد، به احتمال ۱۰ هزار نفر قربانی می‌شوند. به عبارتی، قانعی نیز به استفاده از واکسن‌های سبد کوواکس از جمله واکسن روسی روی خوش نشان داده است. البته این تنها واکسن خارجی نیست که قرار است به مهار کرونا در کشورمان کمک کند بلکه فقط یکی از گزینه‌هاست که رقبای هندی و چینی هم دارد. به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، روند بررسی واکسن‌های ساخت این دو کشور و واکسن‌های غیرآسیایی همچنان ادامه دارد و به گفته سعید نمکی، وزیر بهداشت کشورمان ثبت واکسن کرونا از چهار منبع مهم جهان که یک منبع اروپایی نیز جزو آن است، درحال بررسی است.

مکانیسم عکل واکسن اسپوتنیک وی

نام واکسن اسپوتنیک وی به تازگی در اجلاس جهانی داووس در سوئیس برده شده و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه در این اجلاس از ثبت این واکسن در ۱۴ کشور و تا پایان بهمن ماه از ثبت آن در ۲۵ کشور جهان خبر داده است.
البته براساس اعلام مرکز ملی تحقیقاتی گامالیا که سازنده واکسن است، بیش از ۵۰ کشور جهان برای خرید اسپوتنیک وی درخواست داده‌اند و کشورهایی همچون امارات، مجارستان، بلاروس، ترکمنستان، صربستان، ونزوئلا، آرژانتین، پاراگوئه، فلسطین، بولیوی و الجزایر مجوز مصرف آن در کشورشان را ثبت کرده‌اند که سخنگوی سازمان غذا و داروی کشورمان در یک پست توییتری، کشورهای پاکستان، گینه و مصر و جمهوری آذربایجان را نیز به این فهرست اضافه کرده است.

این واکسن بر اساس یک ناقل ویروسی از نوع ویروس سرماخوردگی طراحی شده و در آن از دو نوع آدنوویروس (ویروس شایع) عامل سرماخوردگی انسان به نام‌های Ad۲۶ و Ad۵ استفاده شده است. در واقع اسپوتنیک وی از یک ناقل ویروسی برای انتقال ژن‌های کروناویروس به داخل بدن استفاده می‌کند.
این مکانیسم عمل شبیه واکسن آسترازنکا، ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت سوئدی- انگلیسی آسترازنکاست. با این تفاوت که در واکسن آسترازنکا از یک آدنوویروس یا ویروس سرماخوردگی مربوط به شامپانزه‌ها استفاده شده است.

حق انتخاب از سبد کوواکس

بعد از همه‌گیری کرونا در جهان و تلاش‌های پراکنده کشورها برای ساخت واکسن و مخابره اخباری مبنی بر پیش خرید واکسن توسط کشورهای ثروتمند جهان، برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان جهانی بهداشت شکل گرفت که درآن کشورهای عضو متعهد شدند به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان کمک کنند.
کشور ما نیز عضو این برنامه است و حق استفاده از واکسن‌های ارائه شده در سبد موسوم به کوواکس را دارد. حتی به گفته مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ما تنها کشوری هستیم که حق انتخاب از سبد کوواکس را داریم به طوری که از بین ۱۰و اکسن ارائه شده، آنهایی را انتخاب کرده‌ایم که زنجیره سردشان با ۲ تا ۸ درجه به ایران قابل انتقال باشد.

همچنین به گفته او، کشورمان پول واکسن‌های طرح کوواکس را پرداخته و نخستین محموله واکسن که به کشورمان می‌آید همین واکسن‌های کواکس است. در واقع گفته شده واکسن اسپوتنیک وی قبل از ۲۲ بهمن وارد کشور می‌شود.

واکسن اسپوتنیک هم نمی تواند معجزه کند

پس از فوت مهرداد میناوند، پیشکسوت فوتبال کشورمان و بدرود ناگهانی او با جهان و تسلیم شدن دردناکش مقابل کرونا، این جمله که ای کاش واکسن کرونا داشتیم و میناوند زنده می‌ماند، در فضای مجازی بسیار تکرار شد. حتی دکتر هاشمیان از پزشکان معالج میناوند ویدئویی با این مضمون ضبط کرده که ای‌کاش واکسینه شده بودیم، ای‌کاش مهرداد میناوند واکسن زده بود و خیلی‌های دیگر.
در یک اقدام مشابه علی دایی نیز در فضای مجازی واکسن بخریم را استوری کرد و در جریانی حرکت کرد که معتقد به ورود هرچه سریع‌تر واکسن به کشور و حتی معتقد به تعلل در ورود واکسن هستند. این درحالی است که با وجود انجام واکسیناسیون در کشورهای مطرح جهان همچون آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، کرونا همچنان در این کشورها می‌تازد و با رقم‌های بزرگ، از میان مردمانشان قربانی می‌گیرد. این وضعیت حاکی است که فعلاً با واکسن‌های موجود کرونا در هیچ نقطه از جهان نمی‌توان معجزه کرد (حتی برخی واکسن‌ها به جای مصون‌سازی، می‌کشند) و هنوز رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین راه مقابله با این ویروس است، پروتکل‌هایی که وزیر بهداشت کشورمان دو روز قبل از نصف شدن درصد رعایت‌های مردم ابراز نگرانی کرد. از آنجایی که گفته می‌شود دستیابی به واکسن قطعی دست‌کم حدود پنج سال طول می‌کشد و هنوز هیچ کشوری موفق به ساخت داروی درمان این بیماری نشده است، پس رعایت نکات بهداشتی، ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از دورهمی‌ها و شرکت در تجمعات، مطمئن‌ترین، آسان‌ترین و کم‌خرج‌ترین راه مصون ماندن از این بیماری است.

کادر درمان نخستین گروه برای دریافت واکسن کرونای روسیه

به گفته قانعی با صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن، می‌توان تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را کاهش داد. قانعی می‌گوید اولین کسانی که از واکسن با مجوز مصرف اضطرار استفاده می‌کنند، کادر درمان هستند. کسانی که مواجه بیشتری با بیماری دارند و البته انتقال بیماری در آنها بیشتر است. افراد بالای ۷۰ سال که بیشتر از ۷۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از ابتلاء به بیماری کرونا برای آنهاست و افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند بیماری قلب و عروق و نقص سیستم ایمنی بدن دارند، از دیگر کسانی هستند که در اولویت تزریق واکسن قرار دارند همچنین افرادی که به واسطه شغلشان با بیماری کرونا مواجهه بیشتر دارند.

منبع خبر

به گزارش خبرگزاری برنا

آخرین اطلاعات درباره واکسن کرونای روسی:

چند روز است که شایعاتی در مورد ورود واکسن کرونای روسی در کشور شنیده می‌شود؛ واکسن کرونای اسپوتنیک V ساخت روسیه بر اساس یک ناقل ویروسی از نوع ویروس سرماخوردگی طراحی شده است. در این واکسن از دو نوع آدنوویروس عامل سرماخوردگی انسان به نام‌های Ad۲۶ و Ad۵ استفاده شده است که ژن‌های ویروس کرونا را که یک پروتئین سطحی گل‌میخی در آن را می‌سازند، به درون بدن منتقل می‌کند. این پروتئین گل‌میخ‌ مانند سطحی با اتصال به گیرنده‌های سلول‌های انسانی امکان ورود ویروس به سلول و تکثیر آن را فراهم می‌کنند.

نظر سازمان جهانی بهداشت

در اغلب کشورها بر اساس راهنمای سازمان جهانی بهداشت هنگامی واکسن‌های نامزد شده برای پیشگیری از کرونا برای مصرف عمومی تایید می‌شوند که داده‌های مربوط به ایمنی و اثربخشی کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم یا نهایی آنها به وسیله سازمان‌های ناظر بین‌المللی ارزیابی و تایید شده باشند، تایید سریع این واکسن پیش از انتشار داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم باعث بروز انتقاداتی در رسانه‌های گروهی شد و بحث‌هایی را در جوامع علمی برانگیخت، مانند واکسن اسپوتنیک از ناقل ویروسی برای انتقال ژن‌های کروناویروس به درون بدن انسان استفاده می‌کند، اما یک آدنوویروس یا ویروس سرماخوردگی مربوط به شمپانزه‌ها در آن به کار رفته است.

واکسن روسی تا چه حد مطمئن است؟

وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده که با وجود موفقیت آمیز بودن تست بالینی این واکسن، عملکرد دقیق آن زمانی مشخص می شود که واکسناسیون عمومی صورت گرفته و شاهد ایمنی دسته جمعی جامعه در برابر کرونا باشیم. الکساندر گینتسبورگ معاون مرکز گامالئی در این باره می گوید: فعلا نمی توان آن را بی خطر برای کودکان دانست و تست روی کودکان پس از پایان مرحله تست روی بزرگسالان صورت خواهد گرفت.

انتقادات و تردید‌ها به واکسن روسی کرونا

هرچند دانشمندان و محققان روسی که روی این پروژه کار می‌کنند دائما می‌گویند رقبای خارجی آن‌ها هنوز به مرحله تست بالینی هم نرسیده و در همان مراحل اولیه نتایج خوبی نگرفته اند، اما سیاسی شدن این رقابت در عرصه بین المللی باعث شده تردید‌های جدی به واکسن روسی کرونا وارد شود. علاوه بر آن، سازمان بهداشت جهانی واکسن‌های روسی کرونا را همچون پروژه‌های دیگر کشورها، واکسن‌هایی در مرحله آزمایش بالینی می داند که کارایی نهایی آن‌ها مشخص نیست!

امیدی به واکسن روسی کرونا هست؟

مشخص است که روسیه تمام توان علمی خود را برای اول شدن در این رقابت بکار گرفته و مرکز گامالئی مسکو با همکاری وزارت دفاع این کشور حداقل یک گام از رقبای چینی و آمریکایی خود در آزمایش بالینی واکنس کرونا جلو هستند به طوریکه مرحله نخست تست روی چند ده نفر را هم با موفقیت و نتایج مثبت پشت سر گذاشته اند اما تا ثابت شدن اثر قطعی این واکسن هنوز راه درازی در پیش است.

منبع خبر

به گزارش مشرق نیوز

توضیحات جهان‌پور درباره واکسن کرونای روسی:

به گزارش مشرق، کیانوش جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره واکسن اسپوتنیک طی توییتی نوشت: ورود اسپوتنیک V بعنوان اولین واکسن موفق ثبت شده کرونا در جهان و اولین واکسن کرونا دارای مجوز مصرف در ایران، با توجه به زیرساخت کم نظیر این صنعت در روسیه و هدفگذاری ایران میتواند آغازی بر همکاری مشترک دو کشور و کسب جایگاه درخور در حوزه بیوتکنولوژی و صنعت واکسن سازی در جهان باشد
منبع خبر

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.