Take a fresh look at your lifestyle.

چینی ها خورشید مصنوعی ساختند!

خورشید مصنوعی در چین با گرمایی ده برابر حرارت هسته‌ای خورشید فعال شد. رادیو بین‌المللی چین اعلام کرد: رآکتور «توکاماک اچ- ال تو- ام» (HL-۲ M Tokamak) بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری تابناگ :

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سيما، رسانه‌های چین گزارش دادند که این کشور توانست با موفقیت راکتور همجوشی هسته‌ای (خورشید مصنوعی) خود را برای اولین بار به کار اندازد و به پیشرفت چشمگیری در زمینه قابلیت‌های تحقیقات انرژی هسته‌ای دست یابد.

رادیو بین‌المللی چین اعلام کرد: رآکتور «توکاماک اچ- ال تو- ام» (HL-۲ M Tokamak) بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند.

این رآکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسما‌های داغ و گرمایی استفاده می‌کند و این قابلیت را دارد که به دمای بیش از ۱۵۰ میلیون درجه سانتی گراد برسد که این دما تقریبا ۱۰ برابر گرم‌تر از حرارت هسته‌ای خورشید است.

این رآکتور هسته‌ای در استان «سیچوان» واقع در جنوب غرب چین قرار دارد و ساخت آن اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شده است و به دلیل گرما و انرژی عظیمی که تولید می‌کند، اغلب «خورشید مصنوعی» نامیده می‌شود.

توسعه انرژی همجوشی هسته‌ای نه تنها راهی برای تامین نیاز‌های استراتژیک حوزه انرژی چین محسوب می‌شود بلکه در زمینه توسعه پایدار انرژی و اقتصاد ملی چین نیز دارای اهمیت زیادی است.

دانشمندان چینی از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون، مشغول کار روی ساخت نسخه‌های کوچکتری از رآکتور‌های همجوشی هسته‌ای می‌باشند و درصدد هستند تا از طریق همکاری با دانشمندان مسئول ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته‌ای (Thermonuclear)، از این اختراع استفاده کنند.

هم جوشی از طریق ادغام هسته‌های اتمی، حجم گسترده و عظیمی از انرژی تولید می‌کند و این روند عکس روند شکافت هسته‌ای است. شکافت هسته‌ای در تولید تسلیحات اتمی و نیروگاه‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی فرآیند شکافت هسته ای، هسته‌های اتمی خرد و قطعه قطعه می‌شوند.

در جریان همجوشی، بر عکس شکافت هسته ای، هیچ گاز گلخانه‌ای ساطع نمی‌شود و در نهایت خطر کمتری در زمینه بروز حوادث و یا سرقت مواد اتمی وجود دارد. با این حال، هم جوشی هم بی نهایت دشوار و هم بسیار هزینه بر است. کل هزینه ساخت رآکتور آزمایشی بین المللی گرما هسته‌ای (Thermonuclear)، مبلغی معادل ۲۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

 

منبع خبر

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.