Take a fresh look at your lifestyle.

کاربران چگونه طعمه چالش مومو می شوند؟

از آنجایی که در این روزها کودکان به خاطر شیوع ویروس کرونا مجبور به آموزش و درس خواندن از طریق گوشی همراه و فضای مجازی هستند مجددا چالش مومو بحث برانگیز شده است. به گزارش سلام نو مومو همانند بازی نهنگ آبی است که در ایران از طریق بستر واتس آپ به افراد پیام می دهد و موجب آزار و اذیت کاربران به خصوص کودکان می شود.

آیا چالش مومو ترسناک واقعیت دارد؟ (مومو از کجا آمده است؟)

مومو کیست و چگونه طعمه‌های خود را به دام می‌اندازد؟

به گزارش سایت خبری سلام نو :

چالش «مومو» یک چالش اینترنتی همانند نهنگ آبی است که بر بستر پیام‌رسان واتس‌اپ به افراد پیام می دهد.به گزارش سلام نو به نقل از باشگاه خبرنگاران، فضای مجازی بستری است که این روزها در تمام کشورهای دنیا به وسیله فناوری‌های روز مورد استفاده قرار گرفته و در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان به عنوان فرصتی در اختیار جوامع بشری شناخته می‌شود. این فضا که در ظاهر شیوه زندگی کردن را برای انسان بهبود بخشیده و امورات او را تسهیل کرده است، گاهی بشر را با چالش‌هایی مواجه می‌کند که سردرآوردن از آن و چاده اندیشی درباره‌اش ممکن است از توان بسیاری از افراد خارج باشد.

با ورود فناوری‌ها به زندگی انسان، بازی‌های رایانه‌ای نیز جایگاه ویژه‌ای در بین کودکان و نوجوانان پیدا کردند و امروزه کودکان از زمانی که شناخت‌های اولیه خود را آغاز می‌کنند وابستگیشان به فناوری و نیازشان برای بازی با تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر در رفتارهایشان نمود می‌یابد به طوری که بسیاری از نوجوانان در سنین کم به گیمرهای حرفه‌ای تبدیل می‌شوند و همواره پیگیر نسخه‌های جدیدترین بازی‌های روز دنیا هستند.

از طرف دیگر بازی‌های رایانه‌ای نیز هر روز هیئت جدیدی به خود گرفته و با ظواهری فریبنده در بین این قشر از جامعه طرفدار پیدا می‌کنند. به علاوه تمام تاثیرات مخربی که زیاده روی در انجام چنین بازی‌هایی بر روی سلامتی دارد، برخی از افراد با طراحی بازی‌هایی خطرناک، برای گرفتن جان کودکان و نوجوانان یک جامعه دام پهن می‌کنند. برخی نیز هم‌بازی شدن با کاربران علاقه‌مند به این سرگرمی جذاب را بهانه‌ای برای سوءاستفاده از اطلاعات شخصی افراد قرار می‌دهند و آن‌ها را فریب می‌دهند. چنین اشخاصی از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده کرده و با راه‌اندازی چالش‌هایی در این فضا دیگران را قربانی می‌کنند.

همه ما به خاطر داریم که مدتی پیش تعداد زیادی از خانواده‌های ایرانی به دلیل سهل انگاری والدین در کنترل فرزندانشان برای استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و فریب خوردن فرزندان، داغدار کودکان و نوجوانانی شدند که تحت تاثیر بازی «نهنگ آبی» قرار گرفته بودند و پس از تهدیدهایی که از سوی این بازی برایشان به وجود می‌آمد، اقدام به خودکشی می‌کردند.

آموزش مجازی بهانه‌ای برای افزایش حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
شیوع ویروس کرونا و تقویت آموزش مجازی در کشور باعث شد که دانش آموزان در رده سنی کودک و نوجوان بیش از پیش به سمت استفاده از فناوری‌ها و بازی‌های رایانه‌ای سوق یابند و خانواده‌هایی که تا این زمان از حضور کودکانشان در این فضا ممانعت ورزیده بودند برای موفقیت، تحصیل فرزندان و جلوگیری از متاثر شدن آینده آن‌ها از این شرایط، تن به حضور فرزند خود در این فضا بدهند.

در چنین شرایطی که والدین بیش از پیش درباره سلامت روانی کودکانشان در این فضا نگران هستند، به تازگی «مومو» پا به دنیای دانش آموزان گذاشته و به کابوس شبانه آن‌ها تبدیل شده است و در مقاطعی خواب شب را از چشمان کودکان ربوده است. خانواده‌ها نیز در راستای اهمیت سلامت روحی فرزندانشان، سوالاتی در ذهنشان پدید آمده است که اصلا این مومو کیست؟ از کجا آمده و راه جلوگیری از بروز چنین چالش‌هایی در فضای مجازی چیست؟

مومو کیست و چگونه طعمه‌های خود را به دام می‌اندازد؟

آل داوود گفت: مومو مانند نهنگ آبی یک چالش اینترنتی بر بستر پیام‌رسان واتس‌اپ است که در قالب اکانتی با همین نام به افراد پیام می‌دهد و پس از اینکه فرد این پیام را دید بر اساس اطلاعاتی که از بستر اینترنت جمع آوری کرده و یا با استفاده از تکنیک مهندسی اجتماعی، تهدید و ارعاب اطلاعاتی را از فرد اخذ می‌کند.

وی ادامه داد: مومو در مقاطعی با ارسال فایل‌های آلوده دسترسی به بخش‌های مختلف تلفن همراه کاربران مانند گالری، منطقه جغرافیایی و مخاطبین دسترسی می‌یابد؛ سپس کاربر را تهدید می‌کند که در صورت عمل نکردن به خواسته هایش، اطلاعات فرد را در شبکه‌های اجتماعی غیربومی مانند یوتیوب پخش می‌کند.

افزایش سطح سواد رسانه‌ای ضرورتی غیر قابل انکار برای خانواده‌های ایرانی
در پایان باید گفت مومو اولین چالش خطرناک مجازی نیست و قطعا آخرین آن‌ها نیز نخواهد بود در نتیجه اولین، ضروری‌ترین و مهم‌ترین اقدام از سوی خانواده‌های ایرانی برای مصونیت در برابر چنین چالش‌هایی افزایش سطح سواد رسانه‌ای خود و فرزندانشان در راستای شناخت به موقع و برخورد مدبرانه در شرایط رویارویی با موقعیت‌های خطرناک در فضای سایبری است.

منبع خبر

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.