Take a fresh look at your lifestyle.

سوالات متداول راجب به کرونا (آپدیت ۱۲ بهمن ۱۴۰۰)

سوالات کرونایی

 

آیا پس از ابتلا به کرونا دوباره هم به این ویروس مبتلا می شویم ؟

عفونت مجدد با ویروسی که باعث COVID-19 می شود به این معنی است که فرد آلوده شده، بهبود یافته و سپس دوباره آلوده شده است. پس از بهبودی از کووید-19، بیشتر افراد از عفونت های مکرر محافظت می کنند. با این حال، عفونت مجدد پس از COVID-19 رخ می دهد.

 

چه زمانی ما ناقل ویروس کرونا هستیم ؟

یک فرد مبتلا به کووید-19 از 2 روز قبل از بروز علائم یا 2 روز قبل از تاریخ آزمایش مثبت در صورت نداشتن علائم، عفونی در نظر گرفته می شود.

 

آیا هنوز هم می توانم در طول همه گیری ویروس کرونا رابطه جنسی داشته باشم؟

اگر هر دوی شما سالم هستید و حالتو خوب است، فاصله اجتماعی را در همه جا رعایت کرده باشید و هیچ تماس مشهود با افراد مبتلا به کووید-19 نداشته اید، لمس کردن، بغل کردن، بوسیدن و رابطه جنسی به احتمال زیاد ایمن است.

 

ایمنی بدن پس از عفونت COVID-19 (پس از بهبود) چقدر قوی است؟

طبق CDC، حدود 90 درصد از افراد پس از عفونت COVID-19 تعدادی آنتی بادی محافظ ایجاد می کنند.

 

آیا سیستم ایمنی بدن شما بعد از کرونا قوی تر می شود؟

هر زمان که به ویروس مبتلا می شوید و از بیماری بهبود می یابند، آنتی بادی ها را حفظ می کنید. این آنتی‌بادی‌ها به بدن شما کمک می‌کنند تا با عفونت‌های آینده مقابله کند تا یا بیمار نشوید یا علائم خفیف‌تری داشته باشید.

 

مدت زمان ایمنی طبیعی بدن  در برابر COVID-19 چقدر است؟

ایمنی طبیعی می تواند در عرض 90 روز از بین برود. نشان داده شده است که مصونیت از واکسن‌های کووید-19 طولانی‌تر است. هر دو فایزر و مدرنا حفاظت قوی واکسن را برای حداقل شش ماه گزارش کردند. مطالعات برای ارزیابی مدت زمان کامل ایمنی محافظتی، از جمله واکسن جانسون و جانسون در حال انجام است.

 

در صورت آلوده شدن مجدد به کووید-۱۹، آیا باید واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنید؟

اما از آنجایی که امکان ابتلای مجدد وجود دارد و کووید-19 می تواند باعث عوارض پزشکی شدید شود، CDC توصیه می کند افرادی که قبلاً کووید-19 داشته اند واکسن کووید-19 را دریافت کنند. علاوه بر این، واکسیناسیون COVID-19 ممکن است محافظت بهتری نسبت به بیمار شدن با COVID-19 ارائه دهد.

 

آیا COVID-19 می تواند اثرات ماندگاری داشته باشد؟

برخی از افرادی که بیماری شدید با کووید-19 داشتند، اثرات چند عضوی یا شرایط خودایمنی را در مدت طولانی‌تری تجربه می‌کنند که علائم آن هفته‌ها یا ماه‌ها پس از بیماری کووید-19 طول می‌کشد. اثرات چند ارگانی می تواند بیشتر، اگر نه همه، سیستم های بدن، از جمله قلب، ریه، کلیه، پوست و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

 

آیا فرد مبتلا می تواند قبل از بروز علائم، کووید-19 را منتقل کند؟

یک فرد آلوده می تواند از 2 روز قبل از اینکه فرد علائم یا آزمایش مثبت داشته باشد، کووید-19 را گسترش دهد. افرادی که COVID-19 دارند همیشه علائم واضحی ندارند. حتی اگر زمانی که در اطراف فردی مبتلا به کووید-19 قرار داشت، از ماسک استفاده می کرد، همچنان یک تماس نزدیک محسوب می شود.

 

آیا از کسی که هیچ علایم کرونایی ندارد میتوان کرونا گرفت؟

هم ویروس‌های آنفولانزا و هم ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود می‌توانند قبل از شروع علائم توسط افراد به دیگران منتقل شوند. توسط افرادی با علائم بسیار خفیف؛ و توسط افرادی که هرگز علائم را تجربه نمی کنند (افراد بدون علامت).

 

اگر در معرض COVID-19 قرار گرفتم اما قبلاً در 90 روز گذشته عفونت COVID-19 داشتم، چه کاری باید انجام دهم؟

به مدت 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض در محیط های بسته از ماسک استفاده کنید. علائم COVID-19 را تحت نظر داشته باشید و در صورت بروز علائم فوراً جدا شوید. در صورت بروز علائم جدید برای توصیه های آزمایشی با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

 

آیا CDC هزینه های آزمایش COVID-19 را به مسافران بازپرداخت می کند؟

CDC قادر به بازپرداخت هزینه های آزمایش COVID-19 به مسافران نیست. ممکن است بخواهید با ارائه دهنده بیمه خود یا مکانی که آزمایش شما را در مورد گزینه های پرداخت ارائه کرده است تماس بگیرید.

 

تست آنتی بادی COVID-19 چیست؟

آزمایش آنتی بادی به دنبال آنتی بادی هایی می گردد که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به یک تهدید، مانند یک ویروس خاص ساخته می شوند. آنتی بادی ها می توانند به مبارزه با عفونت ها کمک کنند. پس از ابتلا به عفونت ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا آنتی بادی ها ایجاد شوند و ممکن است تا چند هفته پس از بهبودی در خون شما باقی بمانند. به همین دلیل، آزمایش های آنتی بادی نباید برای تشخیص عفونت فعال ویروس کرونا استفاده شود. در حال حاضر، محققان نمی‌دانند که آیا وجود آنتی‌بادی‌ها به معنای مصونیت شما در برابر ویروس کرونا در آینده است یا خیر.

 

صمیمیت با شریک زندگی در طول همه گیری COVID-19 چقدر ایمن است؟

اگر هر دوی شما سالم هستید و احساس خوبی دارید، فاصله اجتماعی را رعایت می کنید و هیچ تماس شناخته شده ای با افراد مبتلا به کووید-19 نداشته اید، لمس کردن، بغل کردن، بوسیدن و رابطه جنسی به احتمال زیاد ایمن است. به همین ترتیب، اشتراک یک تخت با شریکی که سالم است نباید مشکل ساز باشد.

البته توجه داشته باشید که CDC گزارش می دهد که برخی از افراد ممکن است ویروس را داشته باشند و هنوز علائمی در اوایل دوره کمون نداشته باشند (بدون علامت). علاوه بر این، برخی از افراد هرگز علائم واضح COVID-19 (بدون علامت) را بروز نمی دهند. در هر صورت، این امکان وجود دارد که ویروس از طریق تماس فیزیکی و صمیمیت پخش شود.

 

 

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.