Take a fresh look at your lifestyle.

ناصرالدین شاه چگونه میمیرد

آیا می دانید مرگ ناصرالدین شاه چگونه بود؟ ناصرالدین شاه، چهارمین پادشاه قاجار و سلطان صاحبقران ایران، بعد از نیم قرن پادشاهی درگذشت و به او لقب شاه شهید داده شد. اما ناصرالدین شاه چگونه میمیرد یا نحوه مرگ ناصرالدین شاه چگونه بود. در این مطلب اطلاعاتی در مورد نحوه مرگ ناصرالدین شاه قاجار را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

مرگ ناصرالدین شاه چگونه بود

ناصرالدین شاه در سال 1275 هجری، توسط میرزا رضای کرمانی (از طرفداران سید جمال الدین اسد آبادی) در حرم عبدالعظیم ترور شد و در همان جا به خاک سپرده شد. مرگ ناصرالدین شاه در آخرین روز از پنجاهمین سالگرد سلطنت او و در حالی اتفاق افتاد که اهل حرم او در حال آماده سازی تدارکات برای برگزاری جشن پنجاهمین سالگرد سلطنت بودند.

ناصرالدین شاه در 25 تیر 1209 در شهرستان اسکو تبریز متولد شد و بعد از مرگ محمد شاه قاجار در اثر بیماری نقرس، وارث پادشاهی قاجار شد. او به عنوان چهارمین شاه قاجار طولانی ترین دوران سلطنت را داشت و از اینرو لقب صاحبقران به او داده شد. او اولین پادشاه ایرانی بود که خاطرات خود را ثبت کرد و به عنوان نخستین پادشاه ایرانی برای بهره مندی از تمدن و فناوری غرب به اروپا رفت.

ناصرالدین شاه به هنر و شکار علاقه مند بود. او حرامسرایی با 85 همسر دائم و موقت داشت و جیران سوگلی دربار او بود.

ناصرالدین شاه در سن 65 سالگی با ضرب گلوله از سوی میرزا رضای کرمانی به قتل رسید و در حرم عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

مرگ ناصرالدین شاه چجوری بود
قاتل ناصرالدین شاه

همچنین روایتی در مورد مرگ ناصرالدین شاه وجود دارد و گفته می شود که بعد از ترور با بدنی زخمی و بی جان، خود را به مزار جیران می رساند و وصیت می کند که همانجا به خاک سپرده شود.

بعد از ناصرالدین شاه پایه های حکومت قاجار سست شد و ایران وارد مرحله جدیدی از سیاست شد.

داستان آرامگاه ناصرالدین شاه از این قرار است که مرگ ناصرالدین شاه اتفاقی غیر قابل انتظار برای همه بود و هیچ آرامگاهی برای او در نظر گرفته نشده بود. از این رو از برجسته ترین نجار یزد، حسین نجار خواستند تا برای ناصرالدینشاه سنگ قبری شایسته بسازد. بعد از چهار سال سنگ قبر مرمرین با تمثالی از ناصرالدین شاه و شعری 12 بیتی در سوگ ناصر الدین شاه حک شد که بی مثل و مانند بود.

در مورد سنگ مزار ناصرالدین شاه روایت شده که سنگینی سنگ مزار ناصرالدین شاه به اندازه ای بود که در انتقال این سنگ باشکوه از یزد به تهران و به دلیل وزن سنگین آن، افراد زیادی کشته شدند.

ماجرای مرگ ناصرالدین شاه و ترور او توسط میرزا رضای کرمانی از این قرار بود که میرزا رضا برای شکایت از حاکم کرمان راهی تهران شده بود اما از سوی نایب السلطنه وقت مورد اذیت و آزار قرار گرفت و بعد از مدتی به پیروان سید جمال الدین اسد آبادی پیوست. در نهایت تصمیم گرفت با کشتن ناصرالدین شاه به ظلم و بی عدالتی پایان دهد.

مرگ ناصرالدین شاه در حرم عبدالعظیم و در حالی که در حال زیارت بود اتفاق افتاد.

برای دانلود و خرید قانونی سریال جیران روی لینک زیر کلیک کنید:

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.