Take a fresh look at your lifestyle.

بهترین فیلم های ایرانی که براساس واقعیت ساخته شده اند

فیلم‌ها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری و الهام بخشیدن به بیننده را دارند که در ژانرهای عاشقانه، تاریخی، درام، تخیلی و … ساخته می شوند و افراد جامعه براساس سلیقه شخصی، انتخاب های متفاوتی دارند اما زمانی که متوجه شوید فیلمی بر اساس یک رویداد واقعی ساخته شده، قطعا جور دیگر به آن نگاه خواهید کرد. ما در ادامه این مطلب به معرفی بهترین فیلم های ایرانی که براساس واقعیت ساخته شده اند می پردازیم.

بیشتر بخوانید : فیلم های خارجی بر اساس واقعیت ساخته شده اند

معرفی بهترین فیلم های ایرانی براساس واقعیت

نام فیلمکارگردانسال ساخت
موقعیت مهدیهادی حجازی فر1400
روز صفر فیلم سعید ملکان1398
23 نفر مهدی جعفری 1397
شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار 1397
عنکبوت1398
غلامرضا تختی بهرام توکلی 1397
درخت گردو محمدحسین مهدویان 1398
اورکاسحر مصیبی1400

فیلم «موقعیت مهدی»

موقعیت مهدی یک فیلم ایرانی است که در سال ۱۴۰۰ ساخته شد. نویسنده و  کارگردان این فیلم هادی حجازی‌ فر و تهیه‌کننده نیز حبیب‌الله والی‌نژاد است. در فیلم «موقعیت مهدی» زندگی برادران باکری یعنی مهدی و حمید به تصویر کشیده شده است که خیلی متاثر و قابل تامل بوده. در این فیلم هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی به ایفای نقش پرداخته اند.

فیلم «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنوارهٔ فیلم فجر به نمایش درآمد و از ۱۴ نامزدی، پنج جایزه از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کرد.

فیلم «روز صفر»

موضوع فیلم سینمایی روز صفر نیز از یک داستان واقعی بر گرفته شده است. «روز صفر» چگونگی و نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی را به تصویر کشیده است. ژانر «روز صفر» معمایی هیجانی بوده و در فضای جنگی و ماجراجویانه ساخته شده است. کارگردان این فیلم سعید ملکان و نویسنده سعید ملکان و بهرام توکلی می باشند. «روز صفر» که تهیه‌کنندگی سعید ملکان بوده در سال ۱۳۹۸ ساخته شد. امیر جدیدی و ساعد سهیلی بازیگران نقش اول این فیلم می باشند.

«روز صفر» در سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر، 5 سیمرغ بلورین را دریافت کرد.

فیلم «23 نفر»

فیلم «23 نفر» حکایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی 13 تا 17 ساله  می باشد که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیروهای عراقی درآمدند و دیدارشان با صدام حسین و دیگر اتفاقاتی که برای این نوجوانان در آن دوره رقم خورد را به تصویر کشیده است. کارگردان و نویسنده این فیلم، مهدی جعفری و تهیه کننده آن مجتبی فراورده می باشد. فیلم «23 نفر» در واقع از کتاب آن بیست و سه نفر نوشته احمد یوسف‌زاده اقتباس شده است.

فیلم «شبی که ماه کامل شد»

«شبی که ماه کامل شد» داستان زندگی  عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری را به تصویر می کشد و محصول سال 1397 بوده. کارگردان این فیلم ایرانی نرگس آبیار می باشد و  خانم آبیار و مرتضی اصفهانی «شبی که ماه کامل شد» را نویسندگی کردند.

محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم می باشد. در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ۶ سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر نقش اول زن، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین چهره پردازی به «شبی که ماه کامل شد» اختصاص یافت.

مطالب پیشنهادی: دانلود آهنگ تیتراژ شبی که ماه کامل شد

فیلم «عنکبوت»

از دیگر فیلم های ایرانی که بر اساس داستان واقعی ساخته شده، می توان به فیلم سینمایی «عنکبوت» اشاره کرد که روایت زندگی قاتل سریالی، سعید حنایی را به تصویر می کشد. محسن تنابنده به عنوان نقش اصلی مرد در این فیلم خوش درخشید. از سایر بازیگران این فیلم می توان به ساره بیات، ماهور الوند، مینا سعادتی، عطیه جاوید و … اشاره کرد.

  • سال ساخت: محصول 1398
  • کارگردان: ابراهیم ایرج‌زاد
  • نویسنده: اکتای براهنی
  • تهیه‌ کننده: جواد نوروزبیگی

فیلم «غلامرضا تختی»

فیلم «غلامرضا تختی» زندگی  غلامرضا تختی (کشتی گیر آزادکار معروف و سرشناس کشور که به عنوان جهان پهلوان نیز شناخته می شود) را به تصویر می کشد. بهرام توکلی کارگردان این فیلم معروف است.  فیلم «غلامرضا تختی» در سال 1397 ساخته شد که تهیه‌کننده این فیلم سعید ملکان و نویسندگان نیز بهرام توکلی و سعید ملکان می باشند.

بهنوش طباطبایی، ماهور الوند، آتیلا پسیانی، پریوش نظریه، فرهاد و آییش و … در این فیلم ایفای نقش کردند.

فیلم «درخت گردو»

«درخت گردو» درباره فردی به نام قادر مولان از استان کردستان می باشد که خانواده اش درگیر فاجعه بمباران شیمیایی سردشت شده و قادر به دنبال فرزندان و خانواده اش می باشد و در این راه با وجود سختی ها و مشقت های فراوان ذره ای از امیدش را از دست نمی دهد که روایتگر روحیه محکم و قوی اهالی کردستان می باشد.

محمدحسین مهدویان کارگردان و سید مصطفی احمدی تهیه کننده فیلم «درخت گردو» می باشند. این فیلم که در سال ۱۳۹۸ ساخته شده دارای ژانر درام می باشد. «درخت گردو» از جمله فیلم های اکران شده در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بود که مهدویان سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و پیمان معادی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را بردند.

بازیگران این فیلم پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی و مهران مدیری می باشند.

فیلم «اورکا»

«اورکا» زندگی واقعی شناگر ایرانی الهام‌السادات اصغری را به تصویر می کشد. برخی از جزئیات این فیلم به شرح ذیل است:

  • کارگردان: سحر مصیبی
  • تهیه کننده: مهتاب کرامتی و طهورا ابوالقاسمی
  • سال ساخت: سال 1400
  • بازیگران نقش اصلی: ترانه علیدوستی، مهتاب کرامتی و مهتاب نصیرپور
  • ژانر : درام

ترانه علیدوستی، مسعود کرامتی، مهتاب نصیرپور، ارمیک‌ قریبیان، محمد رشنو، حسن زارعی، فاطیما نیشابوری، سپیده علایی و مهتاب کرامتی از بازیگران این فیلم هستند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.