Take a fresh look at your lifestyle.

آیا مادر ناصرالدین شاه عاشق امیرکبیر بود؟

ملک جهان خانم ملقب به مهد علیا و همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه، متولد سال 1220 قمری در تبریز بود که در سال 1290 در سن 70 سالگی درگذشت. ملک جهان خانم دختر امیرمحمد قاسم خان قاجار قوانلو و بیگم جان (دختر فتحعلی شاه قاجار) بود که در سن 16 سالگی به عقد پسردایی خود یعنی محمدمیرزا درآمد. در سن 25 سالگی ناصرالدین میزرا را به دنیا آورد و در سن 30 سالگی نیز صاحب دختری به نام عزت ملک (عزت الدوله) شد.

گویا مهد علیا بسیار باهوش بوده و ضمن تسلط بر ادبیات فارسی و زبان عربی، خط ریز و درشت می نوشت و با موسیقی و آواز نیز آشنا بود. ملک جهان خانم از چهره های مهم و شناخته شده دوره قاجار است چرا که به دستور و دسیسه ایشان میرزا تقی خان امیرکبیر از چشم ناصرالدین شاه افتاد و با برکناری از مقام صدرات اعظم در نهایت در حمام کاشان کشته و جان شریف امیرکبیر گرفته شد.

حال با وجود اینکه امیرکبیر با توطئه ملک جهان خانم به قتل رسید، داستان ها و روایت هایی درباره عشق مهد علیا نسبت به امیرکبیر گفته شده است. در ادامه این گزارش با پاسخ به سوال آیا مادر ناصرالدین شاه عاشق امیرکبیر بود؟ همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: ناصرالدین شاه چگونه میمیرد

ماجرای عشق مادر ناصرالدین شاه به امیرکبیر

از جمله دلایل توطئه و دسیسه قتل امیرکبیر از طرف مهد علیا این بود که دخترش ملک زاده ملقب به عزت الدوله با نارضایتی مادرش در 13 سالگی به همسری امیرکبیر درآمد و موجب ایجاد کینه و نفرت بیشتر مهد علیا نسبت به میرزاتقی خان فراهانی شد. اما ماجرای عشق مهد علیا به امیرکبیر چیست؟

در سکانسی از فیلم جیران به کارگردانی حسن فتحی که این روزها از جمله سریال های پرطرفدار نمایش خانگی می باشد، میبینیم که ملک زاده به مادرش می گوید:« چون عاشق امیرکبیر بودی و او نسبت به شما بی تفاوت، ایشان را به قتل رساندی.»

سکانس عصبانیت ناصرالدین شاه از جیران

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.