Take a fresh look at your lifestyle.

پله، اسطوره فوتبال برزیل در سن ۸۲ سالگی درگذشت

پله یکی از برترین فوتبالیست های تاریخ در سن 82 سالگی درگذشت. مهاجم سابق برزیل، سانتوس و نیویورک کاسموس پس از بستری شدن در بیمارستان آلبرت اینشتین در سائوپائولو در 29 نوامبر 2022 به دلیل مبارزه با سرطان روده بزرگ درگذشت.

پله با 77 گل در 92 بازی ملی، بهترین گلزن تاریخ برزیل است. او تنها بازیکنی است که سه جام جهانی در سال های 1958، 1962 و 1970 را به دست آورده است.

برای ادای احترام به پله در صفحه رسمی او در اینستاگرام آمده است:

«الهام و عشق سفر پادشاه پله را رقم زد که امروز با آرامش درگذشت”

پله فراتر از یک بازیکن فوتبال بود او همه را مجذوب فوتبال زیبای خود کرد، مخالف جنگ بود، کارهای اجتماعی را در سرتاسر جهان انجام داد و چیزی را گسترش داد که درمان همه مشکلات ما بود، عشق.

نیمار که در کنار پله بهترین گلزن برزیل است، گفت: قبل از پله، 10 فقط یک عدد بود. من این عبارت را در جایی، در مقطعی از زندگی ام خوانده ام. اما این جمله زیبا، ناقص است. من می گویم قبل از پله، فوتبال فقط یک ورزش بود. پله همه چیز را تغییر داده است. او فوتبال را به هنر تبدیل کرد، او به سیاه پوستان صدا داد، او به برزیل دید داد. فوتبال و برزیل به لطف پادشاه جایگاه خود را بالا برده اند! او رفته است اما جادویش باقی است. پله برای همیشه هست!!”

کیلیان امباپه در توییتی نوشت: «سلطان فوتبال ما را ترک کرد اما میراث او هرگز فراموش نخواهد شد. RIP KING.”

سانتوس، باشگاه برزیلی که او از سال 1956 تا 1974 نمایندگی می کرد، با تغییر تصویر نمایشگر توییتر خود به تاج، به پله ادای احترام کرد.

آنها همان تصویر را با کلمه “Eterno” که به “ابدی” ترجمه می شود، توییت کردند.

در سال 1999 از سوی کمیته بین المللی المپیک به عنوان ورزشکار قرن انتخاب شد و یک سال بعد از سوی فدراسیون بین المللی فوتبال به عنوان بهترین بازیکن قرن جهان انتخاب شد.

او در سن 15 سالگی اولین بازی خود را برای سانتوس انجام داد و در 16 سالگی اولین بازی ملی خود را برای برزیل به نمایش گذاشت.

پله با 643 گل از 659 بازی بهترین گلزن تاریخ سانتوس است و به تیم برزیلی کمک کرد تا جام های متعددی از جمله شش عنوان لیگ، کوپا لیبرتادورس 1962 و 1963 و همچنین جام بین قاره ای 1962 و 1963 را به دست آورد.

در سال 2015 کریستیانو رونالدو گفت: “پله بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال است و تنها یک پله وجود خواهد داشت.”

دخترش کلی ناسیمنتو در اینستاگرام نوشت: «همه آنچه که هستیم به لطف شماست. “ما شما را بی نهایت دوست داریم. روحش شاد.”

منابع مختلف، با شمارش مجموعه‌های مختلف بازی، مجموع گل‌های پله را بین 650 (بازی‌های لیگ) تا 1281 (همه بازی‌های بزرگسالان، برخی در برابر رقابت‌های سطح پایین) فهرست می‌کنند.

بازیکنی که به او لقب “پادشاه” داده می شود در جام جهانی 1958 سوئد در 17 سالگی به جهان معرفی شد، جوان ترین بازیکن تاریخ در این مسابقات. او پس از به ثمر رساندن دو گل در پیروزی 5-2 برزیل مقابل میزبان در فینال، روی دوش هم تیمی ها از زمین خارج شد.

وقتی برزیل در سال 1962 عنوان قهرمانی جهان را حفظ کرد، مصدومیت او را به دو بازی محدود کرد، اما پله نماد قهرمانی کشورش در جام جهانی 1970 مکزیک بود. او در فینال گلزنی کرد و کارلوس آلبرتو را با یک پاس بی‌هیاهو برای گل آخر در پیروزی 4-1 مقابل ایتالیا آماده کرد.

تصویر پله با پیراهن زرد و درخشان برزیل، با مهر شماره 10 بر پشت، با هواداران فوتبال در همه جا زنده است. همانطور که جشن گل علامت تجاری او – یک جهش با مشت راست بالای سرش.

شهرت پله به حدی بود که در سال 1967 جناح های جنگ داخلی در نیجریه با آتش بس کوتاه موافقت کردند تا او بتواند یک مسابقه نمایشگاهی در این کشور برگزار کند. او در سال 1997 توسط ملکه الیزابت دوم بریتانیا لقب شوالیه را دریافت کرد.

پله به حدی معروف بود که رئیس جمهور آمریکا دستش را دراز کرد و به او گفت «اسم من رونالد ریگان است، من رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هستم. اما شما نیازی به معرفی خود ندارید زیرا همه می دانند پله کیست.

زندگی پله بعد از فوتبال اشکال مختلفی داشت. او یک سیاستمدار (وزیر فوق العاده ورزش برزیل) یک تاجر ثروتمند و سفیر یونسکو و سازمان ملل بود.

او نقش‌هایی در فیلم‌ها، سریال‌های تلویزیونی و حتی آهنگ‌سازی و ضبط سی‌دی از موسیقی محبوب برزیلی داشت.

با بدتر شدن وضعیت سلامتی، رفت و آمدها و حضورهایش کمتر شد. او در سال‌های پایانی زندگی‌اش اغلب روی ویلچر دیده می‌شد و در مراسم رونمایی از مجسمه نماینده‌اش شرکت نکرد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.