Take a fresh look at your lifestyle.

جانشین ناصرالدین شاه از کدام همسرش بود؟

ناصرالدین شاه در پنجاه سال پادشاهی اش یکی از عجیب ترین رفتارهای حکومتی و شخصیتی را داشته، حرمسرای این پادشاه یکی از مشهورترین حرمسراهای تاریخ بوده، وی در طول زندگی اش 112 زن عقدی و صیغه ای داشت اما نام این پادشاه تنها با یک زن به نام جیران عجین شده، محمد قاسم که فرزند دوم جیران بود در پنج‌ سالگی از سوی پادشاه به لقب امیرنظام و فرماندهی کل قشون ایران منصوب شد و بدین ترتیب فرزند دوم جیران با لقب امیر نظام جانشین ناصرالدین شاه شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از اینکه جانشین ناصرالدین شاه که بود و ماجرای ولیعهدی امیر نظام فرزند دوم جیران با ما همراه باشید.

محمد قاسم فرزند دوم جیران با لقب امیر نظام ولیعهد ناصرالدین شاه شد

جیران لقب زن محبوب ناصر الدین شاه بود و با توجه به اینکه شاه‌ پیش از او ۴ زن عقدی داشت، امکان عقد دائم وجود نداشت و او به‌ عنوان یکی از زنان صیغه‌ ای شاه وارد حرمسرا شد، در زمان ناصر الدین شاه ولیعهد او کسی بود به نام سلطان معین‌ الدین که فرزند خجسته خانم تاج الدوله دختر شاهزاده سیف‌ الله میرزا بود، این پسر در مهرماه 1235 فوت کرد و باید کس دیگری به عنوان ولیعهد انتخاب میشد، از آنجا که جیران زن محبوب شاه بود میتوانست فرزندش نیز به عنوان ولیعهد انتخاب شود اما چون جیران زن عقدی شاه نبود این کار با مشکلاتی همراه شد.

از این رو جیران با تحت‌ فشار قرار دادن میرزا آقا خان نوری (صدراعظم ناصرالدین‌ شاه) و همدستی با مستوفی الممالک و عزیز خان مکری، فهرستی از جرائم میرزا آقا خان تنظیم کرده و شخصاً آن را به شاه تحویل داد. اقدام دیگر جیران برای ولیعهدی پسرش تهیه تباری جعلی بود که او را به ایلخانان مغول و شاهان ساسانی نسبت می‌ داد و در آخر عقد دائم جیران توسط شاه زمینه کامل ولیعهدی برای امیرنظام را فراهم ساخت، ازین رو سر انجام در شهریور 1226 امیرنظام به‌ صورت رسمی به‌ عنوان ولیعهد ناصرالدین‌ شاه، اعلام شد، اما چیزی نگذشت که امیر نظام بیمار شد و ولیعهدی او یک هفته بیشتر دوام نداشت. برخی گفته ها ازین قرار است که میرزا آقا خان نوری او را مسموم کرده است، بیماری و مرگ امیر نظام صدمه روحی و روانی بزرگی را به جیران و شاه وارد کرد.

مظفرالدین شاه فرزند کدام یک از زنان ناصرالدین شاه بود؟

همان طور که در تاریخ خوانده اید بعد از ناصرالدین شاه مظفرالدین شاه به پادشاهی رسید. شکوه السلطنه دومین زن عقدی ناصرالدین شاه مادر ناصرالدین شاه قاجار است. شکوه السلطنه در 12 سالگی به عقد ناصرالدین شاه درآمد. نام پدر شکوه السلطنه فتح الله میرزا شعاع السلطنه پسر سی و ششم فتحعلی شاه قاجار و نام مادر شکوه السلطنه شهربانو خانم دختر ابراهیم خان قاجار قوانلو بود.

همه زنان ناصرالدین شاه تمامی تلاش خود را می کردند تا فرزند آن ها به ولیعهدی برسد و برخی از آن ها برای رسیدن به هدفشان از هیچ دسیسه و نیرنگی دریغ نمی کردند. شکوه السلطنه نیز در طلاق تاج الملوک (یکی دیگر از زنان عقدی ناصرالدین شاه) نقش داشت.

شکوه السلطنه در 57 سالگی و بر اثر بیماری آنفولانزا درگذشت.

مطالب پیشنهادی:

شخصیت های سریال جیران در واقعیت

جیران چند شنبه ها میاد

دانلود آهنگ تیتراژ سریال جیران

برای دانلود و خرید قانونی سریال جیران با قیمت نیم بها روی لینک زیر کلیک کنید:

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.