Take a fresh look at your lifestyle.

وظیفه خواجه های حرمسرای ناصرالدین شاه چه بود؟

خواجه به معنای آقا، بزرگ و سرور میباشد، حال به کسانی که به مراقبت از حرمسرای شاهان برگزیده می شدند، خواجه های حرم گفته میشد، در بین خدمتکاران، خواجه ها نسبت به بقیه افراد نفوذ بیشتری داشته و از مقام و منزلت والایی برخوردار بودند. برای اطلاع از وظیفه خواجه های حرمسرای ناصرالدین شاه ادامه مطلب را بخوانید.

وظیفه خواجه های حرمسرای ناصرالدین شاه چه بود؟

خواجه ها در سن 7 تا 10 سالگی اخته می شدند و بدین ترتیب بعد از اخته کردن به آن ها خواجه، اخته یا آغا می‌ گفتند.از نظر ظاهری آنها بیشتر شبیه زنان بودند. این خواجگان هم از سفید پوستان قفقازی و هم اسیران سیاه پوستان آفریقایی بودند. در عصر ناصرالدین شاه هم که سریال «جیران» به آن اشاره دارد خواجگان بسیاری وجود داشتند که تعداد آنها به بیش از 90 نفر میرسد، خود شاه نیز 7 خواجه معروف داشت.

وظیفه خواجه های حرمسرا محافظت از حیاطی بود که مخصوص زنان بود و اغلب همانجا هم زندگی می کردند. همه خواجگان تحت امرآغا باشی بودند. آغا باشی رئیس کل خواجه­ سرایان حرم ناصر الدین شاه بود و سیاست حرمخانه شاه در دست او بود. اینکه چه تعداد خواجه در خدمت زنان حرمسرا باشد بستگی به این داشت که آن زن ها چه اندازه مورد علاقه شخص شاه میباشد، خانم های دربار معمولا یک تا دو خواجه داشتند و البته زنان درجه سوم حرمسرا خواجه ای نداشتند. از دیگر وظایف خواجه های حرمسرای ناصر الدین شاه مراقبت از غذای شاه بود، خواجگان دربار ناصر الدین شاه کلید دار خزانه سلطنتی نیز بودند.

مطالب بیشتر را بخوانید:

آیا داستان جیران و سیاوش واقعی است؟

چرا در سریال جیران روسری زنان به یک طرف انداخته شده است؟

جیران چند شنبه ها میاد

برای دانلود نیم بها سریال جیران روی لینک زیر کلیک کنید:

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.