Take a fresh look at your lifestyle.

چرا به ناصرالدین شاه سلطان صاحبقران میگویند

ناصرالدین شاه، چهارمین پادشاه قاجار بود. او توانست به مدت 50 سال بر ایران پادشاهی کند و لقب سلطان صاحبقران را از آن خود کرد. قبله عالم، شاه شهید و شاه بابا از دیگر القاب ناصر الدین شاه قاجار بودند اما علت اینکه به ناصر الدین شاه سلطان صاحبقران می گفتند چه بود. همراه ما باشید تا در مورد اینکه چرا به ناصرالدین شاه سلطان صاحبقران میگویند، اطلاعاتی بدست آورید.

چرا ناصرالدین شاه صاحبقران نامیده شد

صاحبقران از جمله القاب احترام آمیز برای شاهان و سلاطین بود که پیش از ناصرالدین شاه، برای نادرشاه و شاه عباس دوم صفوی نیز انتخاب شده بود، اما همه ناصرالدین شاه را با لقب صاحبقران می شناسند. در مورد اینکه چرا ناصرالدین شاه صاحبقران نامیده شد، باید گفت: قران برابر با نیم قرن یعنی 50 سال می باشد و لقب صاحبقران برای ناصرالدین شاه، گواهی بر سلطنت 50 ساله اوست.

ناصرالدین شاه معروف به صاحبقران و قبله عالم چهارمین پادشاه قاجار بود که در سن 16 سالگی به حکومت رسید، نزدیک به 50 سال بر ایران پادشاهی کرد و یکی از طولانی ترین دوران حکومت بر ایران را پشت سر گذاشت.

در گذشته هر 25 یا 30 سال را یک قران می نامیدند، از اینرو به پادشاهی که به سی امین سال سلطنت خود می رسید صاحبقران گفته می شد. صاحبقران در واقع نشانه عظمت و قدرت یک حاکم بوده است.

ناصرالدین شاه در سی امین سالگرد سلطنت خود سکه ای ضرب کرد و خود را صاحبقران نامید، حتی کاخی باشکوه را در شمال تهران به این نام بنا نهاد.

در روایات آمده که ناصرالدین شاه تنها 1 روز با پنجاهمین سالگرد پادشاهی خود فاصله داشت که به دلیل اشتباه محاسباتی در زمان سعد و نحس، از قصر خود بیرون رفت و در آستانه پنجاهمین سال سلطنت خود، در سن 65 سالگی، در شاه عبدالعظیم و توسط میرزا رضا کرمانی (از پیروان جمال الدین اسد آبادی) با ضرب گلوله به قتل رسید و به او لقب شاه شهید نیز داده شد.

همچنین بخوانید:

وظیفه خواجه های حرمسرای ناصرالدین شاه چه بود؟

جانشین ناصرالدین شاه فرزند کدام همسرش بود

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.