Take a fresh look at your lifestyle.

انا لله و انا الیه راجعون کدام آیه است و معنی آن چیست؟

«انا لله و انا الیه راجعون» «همانا ما از آن خداییم و به سوی او بازمی‌گردیم.» عبارتی‌ است که مسلمانان هنگام آگاه شدن از فوت کسی می گویند. و از این آیه برای تسلیت گفتن و دعوت به صبر بر مصیبت استفاده می‌کنند.انا لله و انا الیه راجعون کدام آیه است و معنی آن چیست ؟

انا لله و انا الیه راجعون کدام آیه است و معنی آن چیست ؟

انا لله و انا الیه راجعون کدام آیه است و معنی آن چیست ؟ «الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»

[همان] كسانى كه هر‌گاه مصيبتى به ايشان مى‌رسد، مى‌گويند: «ما از آنِ خداييم؛ ‌و به‌سوى او بازمى‌گرديم

آیه 156 سوره بقره
انا لله و انا الیه راجعون کدام آیه است و معنی آن چیست ؟

علما در تفسیر این آیه می گویند:هرگاه با مصیبتى مواجه شدید،انّا لِلّه و انّا الیه راجعون را بگویید. گفتن «انّا لِلّه» و یاد خدا به هنگام ناگوارى‏ ها، آثار بسیار دارد:فرد مصیبت دیده را از گفتن کفر و شکایت باز مى ‏دارد.و همچنین باعث تسلیت و دلدارى و تلقین به انسان می شود. و دیگر اینکه مانعی است در برابر وسوسه‏ هاى شیطانى.
درسخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی اشاره دارد که مردم در برابر مشکلات و مصایب چند دسته‏ اند:

الف: گروهى جیغ و داد مى‏کنند. «اذا مسّه الشّر جزوعاً»
ب: گروهى بردبار و صبور هستند. «و بشّر الصابرین»
ج: گروهى علاوه بر صبر، شکرگزارند. «اللّهم لک الحَمد حَمد الشّاکرین لَک على مُصابهم»
و در آخر پیام این آیه را اینگونه بیان می کنند که «انّا لِلّه و انّا الیه راجعون » ریشه‏ ى صبر، ایمان به خداوند، معاد وامید به دریافت پاداش است. «الصّابرین الّذین… قالوا انّا للّه و انّا الیه راجعون»

آیه های قرآن درباره شکرگزاری

احادیث انّا لِلّه و انّا الیه راجعون 

چهار چیز است که در هرکس باشد از بهشتیان خواهدبود … [یکی از آنها] کسی است که چون مصیبتی به او رسد گوید: إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ.

(حضرت رسول اکرم)

کسی‌که هنگام مصیبت آیه‌ی إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ را بخواند، خداوند مصیبت او را جبران کرده، آخرتش را نیکو گردانده و برای او جانشینی شایسته و مورد پسند او قرار می‌دهد.

(امام علی علیه السلام)

هرکس مصیبت خود را هرچند پس از گذشتن زمان آن به یاد آورده و بگوید: «همه از خداییم و به‌سوی او باز می‌گردیم و حمد و سپاس مخصوص خداوند پروردگار جهانیان است. خدایا مرا به خاطر مصیبتم پاداش ده و چیزی را در عوض آن به من ارزانی‌دار»، اجری همانند اجری که در ابتدای مصیبتش به او عطا شد، داده‌می‌شود.

(امام صادق علیه السلام)

هر مؤمنی که عزیز خود را از دست بدهد ولی صبور و شکیبا باشد و به یاد عزیز از دست‌رفته‌اش بگوید: إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ خداوند، گناهان گذشته او را می‌آمرزد؛ و هرگاه که یاد مصیبتی بیفتد و استرجاع کند، خداوند تمام گناهانی را که او در این فاصله مرتکب شده می‌بخشد.

(امام باقر علیه السلام)

هارون‌بن‌فضل نقل کرده است: امام هادی (علیه السلام) را در همان روز رحلت امام جواد (علیه السلام)، ملاقات کردم؛ فرمود: «إِنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ حضرت ابوجعفر (علیه السلام) از دنیا رفت». عرض‌کردم: «از کجا فهمیدید»؟ فرمود: «چون یک نوع کوچکی و ضعفی در خود احساس کردم که برایم سابقه نداشت».

اشعث به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) گفت: «إِنَّا لِلّه وَإِنَّا إِلَیه رَاجِعونَ» حضرت به او فرمود: «آیا تأویل این آیه را می‌دانی»؟ اشعث عرض کرد: «تو غایت و نهایت دانش هستی». امام (علیه السلام) به او فرمود: «اینکه گفتی إِنَّا لِلّه، اقرار تو به فرمانروایی خدا است و امّا اینکه گفتی: إِنَّا إِلَیه رَاجِعون اقرار تو به فناپذیربودن [خودت] است».

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. لی لی می گوید

    با سلام،
    انا الله به این معناست که ما ( افراد انسانی و کلیه موجودات زنده و غیر زنده ) توسط خداوند متعال و از ابعاد فراوان و بیکران خود وی و نه از نیستی یا عدم آفریده شده ایم . انا الیه راجعون به معنای رجعت یا بازگشت بسوی وی نمی باشد بلکه بازگشت های مجدد و فراوان ما به همین دنیا و آنهم نه به مثابه تافته هایی جدا بافته بلکه بهمراه تار و پود های طبیعت یا کیهان و یا محتوای همین دنیا از طریق ظهورات و پیدایش های متوالی و پیاپی با مراتب و درجات مختلف تکاملی بین دو سر حد؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال در طول سفر مقطعیِ نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین مبداء و معاد و آنهم از طریق چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان و نه از راه یا طریقی دیگر. ترجمه این قسمت از این آیه به شکل بازگشت ما بسوی اوست، هیچ علت و دلیل دیگری ندارد غیر از نادانی و فقدان آگاهی به بیکرانی و بینهایت بودن ابعاد فراوان خداوند متعال. جدا نمودن خداوند از این جهان و قرار دادن وی در خارج از این جهان ، هیچ علت و دلیل دیگری ندارد غیر از محدود نمودن خداوند متعال توسط بشر ایل و طایفه و قبیله و آئین و دین و مذهب پرست. حقیقت ژرف تر و برتر این است که هیچ چیز و هیچ کس دیگری غیر از خداوند متعال نه وجود دارد و نه می تواند وجود داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.