Take a fresh look at your lifestyle.

بهترین خوراکی قبل از حجامت چیست؟

حجامت یک از روش های قدیمی درمان است که طی قرن های گذشته نیز انجام می شده و برای درمان سردرد، خارش‌، زونا، هموروئید، حساسیت های مختلف، کوفتگی‌ بدن و کمردرد مفید و موثر است. انجام حجامت برای همه افراد توصیه نمی شود و باید حتما با نظر پزشک سنتی صورت بگیرد.

در صورتی که تصمیم به انجام حجامت دارید باید بدانید که عوامل و شرایط مختلفی در انجام و سودمند واقع شدن آن موثرند. یکی از این عوامل تغذیه و خوراکی هایی است که قبل از حجامت مصرف می شود و باید اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید تا بهترین خوراکی قبل از حجامت را بشناسید و آنرا مصرف کنید تا حجامت موثری داشته باشید.

بهترین خوراکی قبل از حجامت

بهترین خوراکی قبل از حجامت: آب زرشک

طبق گفته یک محقق طب سنتی، توصیه می شود که اگر قصد حجامت دارید از سه روز قبل مصرف غذاهایی مانند آش آلو، آش گزنه، سوپ جو بدون رشته و میوه هایی مثل انار، آب زرشک، مصرف خاکشیر با آب گرم (ناشتا) و در مجموع خوراکی هایی که خون را صاف می کنند را در برنامه غذایی خود دهید و توجه داشته باشید که قبل از حجامت خیلی گرسنه یا خیلی سیر نباشید.

گرسنگی هنگام حجامت برای بدن مضر است و قبل از حجامت مصرف غذاهای پروتئین دار پیشنهاد می شود و چند روز قبل از حجامت، انار شیرین، سیب شیرین و سرکه‌ انگبین بخورید و در نظر داشته باشید که مصرف آبغوره و سوپ جو قبل از حجامت خون را رقیق می‌ کند و باعث می شود حجم بیشتری از مواد ذائد از بدن دفع شود. به طور کلی مصرف غذاهای رقیق کننده خون در حد اعتدال قبل از حجامت مفید است.

پس هرگز با شکم گرسنه حجامت نکنید زیرا حجامت فرد گرسنه را دچار ضعف می‌ کند و اثر درمانی آنرا نیز کاهش می دهد. در احادیث و روایات نیز آمده قبل از حجامت باید حتما سیر باشید و با حالت گرسنه این درمان را انجام ندهید.

امام صادق (ع) فرموده اند: « حجامت بعد از غذا خوردن باعث دفع عرق شده و قوت ‏بخش بدن است.» همچنین می فرمایند: « بعد از خوردن طعام، با حجامت خون جمع مى‏شود و بیمارى دفع می گردد، اما اگر قبل از خوردن غذا حجامت انجام شود، خون دفع می شود، ولى بیمارى در بدن می‏ماند.»

توصیه های غذایی قبل از حجامت

  1. توصیه می شود که 12  ساعت قبل از حجامت مواد خوراکی کافئین دار (چای، قهوه، نوشابه، کاکائو و…) مصرف نکنید و همچنین از استعمال دخانیات، موادّ افیونی و … خودداری کنید.
  2. چند روز قبل از حجامت از پرخوری جلوگیری کنید و خوراکی هایی که خون را غلیظ و کثیف می کنند، مانند مواد غذایی سودا ساز ( بادمجان، عدس ،گوشت، غذاهای چرب و سرخ کردنی، سوسیس کالباس، کنسرو و…) را مصرف نکنید.
  3. از 12 ساعت قبل حجامت از مصرف مواد غذایی و خوراکی های سرد مثل لبنیات، تخم مرغ، سالاد الویه، مرغ و…اجتناب کنید.
  4. اگر مزاج شما دموی است و پرخون هستید، چند روز قبل از حجامت خوراکی‌ هایی را مصرف کنید که خون شما را رقیق می کند. رقیق شدن خون موجب می شود که هنگان حجامت خون زائد دفع آسانتری داشته باشد. پس حتما آب شاتوت، انار ترش، آش آبغوره را از چند روز  قبل از حجامت مصرف و یک روز قبل از حجامت از مصرف آنها خودداری کنید.
  5. قبل از حجامت از خوردن غذاهای سنگین و دیر هضم مانند لبنیات زیاد، پنیر، قارچ، عدس ، جگر، کله پاچه، ماهی، ماکارونی، الویه،تخم مرغ و همچنین ترشیجات و  غذاهایی که خیلی ترش هستند خودداری کنید.
  6. اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از حجامت با پزشک خود در میان بگذارید و از مصرف آنتی‌ بیوتیک (چرک‌ خشک‌ کن) قبل از انجام حجامت دوری کنید و سعی کنید از لحاظ روحی در حالت مساعدی قرار داشته باشید.
  7. 1 ساعت قبل از حجامت آب انار و یا انار با عسل یا مایعات میل کنید.
  8. خیلی خوب است که حداقل دو هفته قبل از حجامت، چای با عرق شاهتره مصرف کنید.

مطالب مرتبط با حجامت که خواندن آن برای شما مفید است:

دعای مخصوص حجامت

کدام نوع حجامت بهتر است

بهترین زمان حجامت

مراقبت های قبل و بعد از حجامت

بعد از حجامت چه بخوریم و چه نخوریم

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.