Take a fresh look at your lifestyle.

هر آنچه که باید درباره تاریخچه تقویم میلادی بدانید

در این پست ما هر آنچه که باید درباره تاریخچه تقویم میلادی بدانید را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم. برای شروع ترجیج می دهم توضیحی خلاصه، از تقویم میلادی خدمت شما عزیزان ارائه دهم. تقویم میلادی که برخی آن را با عنوان گاه‌ شمار میلادی خطاب می نمایند و هم‌اکنون در بیشتر کشورهای جهان استفاده می‌شود و یک تقویم بین المللی است، ریشه ای مسیحی دارد.

تاریخچه تقویم میلادی

تقویم میلادی از تقویم ژولینی با مبدأ میلادی (میلاد عیسی) برگرفته شده و از سوی پزشکی از اهالی ناپل بنام آلویسیوس لیلیوس پیشنهاد شد. تعدیل کبیسه‌ گیری این تقویم در ۲۴ فوریهٔ ۱۵۸۲ از سوی پاپ گریگوری سیزدهم پذیرفته شد و از آن پس این تقویم به نام تقویم گریگوری (گرِگوری) نیز مشهور شد.

ویژگی های تقویم میلادی

تقویم ژولینی که برگرفته از تقویم رومی می باشد در دورهٔ مسیحی با مبدأ میلادی (میلادی قدیم) پذیرفته شد. تقویم سالیانه مطابق این تقویم یک سال ۳۶۵ روز داشت که برای هر ۴ سال یک روز به روزهای سال اضافه می‌شد (سال ۳۶۵٫۲۵ روزه). اما در این تقویم به علت دقیق نبودن کسر سال نسبت به سال اعتدالی هر ۱۲۸ سال یک روز عقب می‌افتاد به همین منظور تقویم گرگوری (میلادی جدید) در سال ۱۵۸۲ جهت تصحیح آن روی کار آمد.

جالب است که بدانید در تقویم یولیانی اعتدال بهاری در سال ۳۲۵ میلادی که شورای نیقیه تشکیل شده بود در ۲۱ مارس صورت گرفته بود و در سال ۱۵۸۲ به ۱۱ مارس افتاده بود و ده روز عقب مانده بود. در تقویم گرگوری ده روز از تاریخ حذف گردید و کبیسه‌ گیری‌ های یکنواخت چهارساله نسبتاً کاهش یافت بطوریکه که سال‌ های قرن غیرقابل قسمت به ۴۰۰ (مانند: ۱۷۰۰، ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰) بدون کبیسه‌ گیری باشند. در نتیجه، با احتساب سال گریگوری ۳۶۵٫۲۴۲۵ روز (نسبت به سال حقیقی ۳۶۵٫۲۴۲۱۹۸۷۹ روز) میزان دقت تقویم میلادی را به عقب‌ ماندگیِ یک روز در هر ۳٬۳۲۰ سال رساند.

برای بررسی دقیق و همراه با جزئیات تقویم میلادی به لینک: تاریخ امروز ایران مراجعه نمایید.

کبیسه گیری در تقویم میلادی

تقویم میلادی کبیسه گیری در دو دورهٔ زمانی‌ انجام می شود یک بار در تقویم ژولینی و یکبار در تقویم گریگوری. در دورهٔ ژولینی سال‌ های مضرب عدد ۴ ، سال کبیسه خوانده می شود و در دورهٔ گریگوری هر چهار سال یک‌بار (سال‌ های مضرب ۴) سال کبیسه بشمار می آیند. با این استثنا که در سال‌ های رأس سده، تنها سال‌ های مضرب عدد ۴۰۰ کبیسه‌ اند.

در اصلاح تقویم میلادی روزِ پس از پنجشنبه ۴ اکتبر ۱۵۸۲ ژولینی، جمعه ۱۵ اکتبر گریگوری است البته با حذف ده روز از تقویم ژولینی. و ازنظر تاریخی، روزهای ما قبل ۵ اکتبر ۱۵۸۲ میلادی بر اساس تقویم ژولینیدر نظر گرفته می‌شود و عملاً ده روز از تاریخ میلادی حذف‌ شده قلمداد می‌گردد.

تقویم میلادی در نقاط مختلف جهان

امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، ازجمله کشورهای اسلامی، گاه‌شماری میلادی به‌عنوان تقویم رسمی شناخته می‌ شود بطور مثال ترکیه در سال ۱۹۱۷ و کشور مصر در سال ۱۸۷۵ تقویم میلادی را پذیرفتند. اما کشورهایی همچون افغانستان، ایران، اتیوپی و نپال تنها کشورهای جهان هستند که تقویم میلادی در آن‌ ها تقویم رسمی به‌ شمار نمی‌ آید.

جالب است که بدانید تقویم گریگوری برای اولین بار در میان کشورهای اروپایی کاتولیک و سپس در میان پروتستان‌ها و ارتدکس‌ها به رسمیت شناخته شد. اما کشورهای اروپایی، یونان در پذیرفتن این تقویم مقاومت کرد و آخرین کشوری بود که در سال ۱۹۲۳ اقدام به پذیرش تقویم میلادی کرد. کشور هایی همچون ژاپن، کُره وچین به‌ ترتیب در سال‌ های ۱۸۹۵، ۱۸۷۲ و ۱۹۱۲ تقویم میلادی را پذیرفتند.

نقص تقویم میلادی

در این بخش از تاریخچه تقویم میلادی به شناخت نقص های آن میپردازیم. رست است که تقویم میلادی ، تقویم رسمی بسیاری از کشور ها می باشد اما خالی اشکال و نقص نبوده. در ادامه بطور کامل با این ایرادات آشنال خواهید شد.

اولین نقص تقویم گریگوری در ۱ ژانویه به عبارتی سرآغار سال برابر با ۱۰ یا ۱۱ تقویم خورشیدی (اوایل زمستان در نیم کرهٔ شمالی و اوایل تابستان در نیم کرهٔ جنوبی) است که قبلا در این باره اتفاق‌ نظر میان کشورها و فرقه‌های مسیحی وجود نداشت.

تقویم میلادی در پایه مذهبی نداشته و مشکلات مذهبی مسیحیان را برطرف نکرده‌ است و ایام مذهبی را به‌طور دقیق در این تقویم مشخص نمی باشد. عید پاک در تقویم میلادی در فاصلهٔ ۲۲ مارس تا ۲۵ آوریل دائماً در تغییر است زیرا منجمین ناچارند هر سال با کمک گرفتن از روش اپاکت (Epacte) محل آن را در ماه‌ های قمری پیدا کنند.

محققان معتقدند که این زمان از لحاظ حرکت انتقالی زمین و در مقایسه با سرآغاز تقویم های معتبر جهان برای آغاز سال مناسب نبوده. از این رو اشکال‌ های بزرگ در ازمنهٔ تاریخ برای آن به وجود آمده‌ است بطوریکه سال مالی کشورهایی که از این تقویم استفاده می‌کنند با سال میلادی منطبق نیست و تقریباً از اوایل فروردین آغاز می‌ شود.

یکی دیگر از اشکالات تقویم میلادی این است که با وضعیت فصلها و موقعیت خاص زمین مانند اعتدالین و انقلابین هم خوانی ندارد و همچنین شمار روزهای هر ماه نیز نامنظم است. و از همه جالب تر این است که سرآغاز سال و سرآغاز ماه‌ ها در تقویم مسیحی کلاً قراردادی هستند و به مسائل نجومی یا حرکت انتقالی زمین ارتباطی نداشته و با بروج سروکاری ندارند.

تغییرات تاریخ میلادی

جهت اصلاح این نواقص تقویم میلادی برخی را به فکر تدوین یک تقویم معتبر جهانی انداخت اما متاسفانه پس از طرح این ایده در سازمان ملل با آن موافقت نشد. پس از انقلاب فرانسه آنها به فکر تغییر تقویم در این کشور افتادند و تقویم جمهوری فرانسه را جایگزین تقویم میلادی کردند. پیرو این تغییرات شخصی به نام سیلون مارشال طرحی ارائه داد که مورد تأیید انجمن ریاضی‌دانان و کنگرهٔ ملی فرانسه قرار گرفت. سرآغاز سال در این تقویم اعتدال پاییزی و مبدأ آن سال ۱۷۸۷ (انقلاب فرانسه) بود که البته بعداً منسوخ شد.

دیگر تقویم های مشهور جهان

  • تقویم هجری خورشیدی
  • تقویم هجری قمری
  • تقویم چینی
  • تقویم یولیانی

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.