Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۱۲ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 12آبان مصادف با 3 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 12 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 12 آبان

تاسیس شهر قزوین

تاسیس شهر قزوین به دستور شاپور اول 345

12 آبان برابر با 3 نوامبر مصادف است با روز تاسیس شهر قزوین در سال 345. در چنین روزی شاپور یکم که از پادشاهان ساسانی بود و ایران را به کشوری قدرتمند تبدیل کرده بود دستور ساخت شهر قزیون را صادر نمود.

ساخت شهر قزوین 3 سال زمان برد و این شهر به مدت 57 سال پایتخت ایران در دوره صفوی بود که همین امر موجب شده تا از اماکن تاریخی زیادی برخوردار باشد و از لحاظ تعداد اثر تاریخی در ایران رتبه نخست و در جهان رتبه سوم را داراست.

قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است و آب انبار سردار قزوین، بزرگترین آب انبار تک گنبدی در جهان می باشد.

استقلال پاناما

استقلال پاناما از کلمبیا 1903

12 آبان (3 نوامبر) مصادف است با روز استقلال پاناما از کشور کلمبیا. پاناما (Panama)، کشوری است که در آمریکای مرکزی واقع شده است و پایتخت آن شهر پاناماسیتی می باشد.

زبان رسمی کشور پاناما اسپانیایی و واحد پول آن بالبوآ و دلار آمریکا می باشد و از لحاظ وسعت در میان کشورهای مختلف در رتبه صد و شانزدهم قرار می گیرد.

در 3 نوامبر سال 1903 پاناما با حمایت نظامی آمریکا توانست از خاک کلمبیا جدا شود و به عنوان یک کشور مستقل شناخته شود.

تاسیس بانک مونترآل

تاسیس بانک مونترآل قدیمی ترین بانک کانادا 1817

بانک مونترآل (Banque de Montréal) یکی از 5 بانک بزرگ کانادا به شمار می رود که در 3 نوامبر(12 آبان ) سال 1817 در کشور کانادا تاسیس شد.

شخصی بنام جان ریچاردسون با مشارکنت 8 بازرگان کانادایی با اجاره یک خانه در مونترآل اقدام به تاسیس بانک مونترآل در سال 1817 نمودند و این بانک فعالیت رسمی از تاریخ 3 نوامبر آغاز نمود.

این بانک با داشتن ۹۰۰ شعبه، بیش از ۷ میلیون مشتری دارد و قدیمی ترین بانک کانادا به شمار می رود. شعبه بین‌المللی این بانک نیز در شیکاگو، ایالات متحده آمریکا واقع می باشد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 12 آبان

یکتا ناصر

تولد یکتا ناصر بازیگر ایرانی 1357

یکتا ناصر، بازیگر ایرانی سینما، تلویزیون و تئاتر می باشد که در 12 آبان سال 1357 در تهران به دنیا آمد. او در ۱۹ سالگی به با علاقه به بازیگری و حضور در تست انتخاب بازیگر برای بازی در سریال گلهای کاغذی انتخاب شد.

حضور او در فیلم ساقی به عنوان اولین فعالیت یکتا ناصر در سینما شناخته می شود. پس از این بازی در فیلم های متعددی حضور یافت و برای بازی در فیلم سینمایی یک میخواد باهات حرف بزنه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از سی امین جشنواره فیلم فجر دریافت نمود.

او همسر منوچهر هادی کارگردان موفق ایرانی می باشد و یک فرزند دختر دارند.

لیست بازیگران مجرد زن ایرانی به همراه عکس

ساسی مانکن

تولد ساسی مانکن، خواننده ایرانی 1365

ساسان حیدری یافته با نام هنری ساسی مانکن، خواننده ی موسیقی پاپ است که در 12 آبان سال 1365 در اهواز به دنیا آمده است.

او در دهه هشتاد با سبک رپ شروع به فعالیت نمود و خیلی زود به شهرت رسید. بعد از مدتی با تغییر سبک خود به محبوبیت بیشتری دست یافت. آهنگ ساقیا، از ساسی به عنوان یکی از پربازدید ترین موزیک ویدیوهای فارسی در یوتیوب می باشد.

او در سال 1390 ایران رو به مقصد مالزی ترک کرد و دو سال بعد به ترکیه رفت در حال حاضر ساکن و مقیم انگلیس می باشد.

دانلود آهنگ متصل است او از محسن چاوشی

چارلز برانسون

تولد چارلز برانسون، بازیگر آمریکایی 1921

چارلز برانسون (Charles Bronson)،  بازیگر آمریکایی سینما و تلویزیون بود که در 3 نوامبر (12 آبان) سال 1921 متولد شد.

او با کارگردان های مطرحی به همکاری پرداخت و عمده ترین نقش های او مربوط به نقش های پلیسی، وسترن و پارتیزان می‌شود.

مشهورترین نقش برانسون بازی در فیلم «رؤیای مرگ» بود، این فیلم به قدری مشهور شد که فیلم‌ های مرتبط با آن ساخته شد و در همه آن‌ ها نیز خود برانسون حضور داشت.

بازیگران معروف خارجی که پیج اینستاگرام ندارند

چکناواریان

تولد لوریس چکناواریان، رهبر ارکستر ایرانی 1937

تولد لوریس هایکازی چکناواریان (Loris Tjeknavorian)، آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ایرانی که تباری ارمنی داشت مصادف است با 12 آبان. او از چهره‌ های شناخته‌ شدهٔ فرهنگی ایران و ارمنستان می باشد که در سال 1937 به دنیا آمد.

چکناواریان رهبری بسیاری از ارکسترهای مهم جهان، مانند ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، «فیلارمونیک سلطنتی انگلستان»، «فیلارمونیک سلطنتی لیورپول»، «ارکستر مجلسی انگلیس»، «ارکستر سمفونیک لندن» رابه عهده داشته است. همچنین ساخت موسیقی فیلم را نیز در کارنامه خود دارد.

گرد مولر

تولد گرد مولر، فوتبالیست آلمانی 1945

گرد مولر (Gerd Müller) فوتبالیست آلمانی است که در 3 نوامبر( 12 آبان) سال 1954 متولد شد. او فوتبال حرفه ای را تیم شهرش آغاز کرد و سه سال بعد به تیم اصلی راه یافت.

مولر در مسابقات جام جهانی ۱۴ گل به ثمر رسانید و تا سال ۲۰۰۶ در رقابت‌های جام جهانی در آلمان، پیشتاز بود. او همچنین با تیم ملی آلمان یکبار نیز در سال ۱۹۷۲ قهرمان جام ملت‌ های اروپا شد.

او در سال‌ های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۲ لقب بهترین گلزن اروپا را کسب نمود و در سال ۱۹۷۰ از طرف کارشناسان فوتبال به عنوان بهترین بازیکن اروپا انتخاب شد.

افراد مشهوری که در تاریخ 12 آبان، از دنیا رفتند

سید رضا صدر

درگذشت سید رضا صدر، عالم دینی 1373

سید رضا صدر، مجتهد شیعه و از مدرسان حوزه علمیه قم، نویسنده کتاب‌ های دینی ایرانی و برادر بزرگ سید موسی صدر بود که فلسفه و عرفان را نزد امام خمینی آموخته بود. پدر آنها آیت الله سید صدرالدین صدر یکی از مراجع سه گانه شمرده می شد.

تبار او از طرف پدری موسوی بود و به امام موسی بن جعفر می‌ رسید. او نوه دختری سید حسین طباطبایی قمی می باشد و از سوی مادر طباطبائی بوده و نسبش به امام حسن(ع) می‌رسد.

او که از نظرعلوم دینی و همچنین شخصیتی از عالمان بزرگ اسلامی به شمار می آمد و در سنین جوانی به اجتهاد رسیده بود، در 12 آبان سال 1373 در قم از دنیا رفت.

معرفی کتاب های معتبری که درباره وقایع عاشورا نوشته شده اند

مسعود بختیاری

درگذشت مسعود بختیاری، معلم، شاعر و خواننده ایرانی 1385

مسعود بختیاری، خواننده، ترانه‌ سرا و آهنگساز مشهور بختیاری بود که نخستین آلبوم رسمی او «مال‌کَنون» نام داشت و در سال ۱۳۶۵ وارد بازار شد که به گفته برخی از کارشناسان موسیقی این آلبوم جزموفق‌ ترین آثار موسیقی محلی در ایران می باشد.

او که در اواخر عمرش در کرج زندگی می کرد بعد از طی یک دوره طولانی بیماری کلیوی و عمل جراحی مثانه در 12 آبان سال 85 به دلیل نارسایی قلبی در این شهر درگذشت. خبر درگذشت او بازتاب های بسیاری از سوی بختیاری های داخل و خارج از ایران را به دنبال داشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.