Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۰ آبان و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 20 آبان مصادف با 11 نوامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 20 آبان به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 20 آبان

واکسن فلج اطفال

كشف واكسن ويروس فلج اطفال توسط “جونس سالِك” پزشك امريكايي 1952

20 آبان برابر با 11 نوامبر مصادف است با سالروز کشف واکسن ويروس فلج اطفال که یک پزشك امريكايي به نام “جونس سالِك” آن را به دست آورد.

جونْسْ سالِك، پزشك لهستاني الاصل امريكايى بود، که بعد از فارغ التحصیلی در رشته پزشكي، به مطالعه در زمينه باكتري‏ها و ويروس‏ها پرداخت. او در صدد بود تا ويروس‏ها را در وضعي قرار دهد كه قادر نباشند موجب بيماري شوند، لكن بتوانند پادتني ايجاد كنند كه به نحوي موثر عليه بيماري قابل استفاده باشد.

به این ترتیب در چنین روزی (20 آبان یا 11 نوامبر) بود که واكسني تهيه كرد و آن را به اطفالي تزريق نمود كه سابقاً به نوعي فلج مبتلا شده  بودند و بدنشان در برابر اين بيماري مقاومت داشت. نتیجه این کار که باعث افزايش پادتن در خون مي‏شد بسیار سودمند و رضایت بخش بود.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 20 آبان

دمی مور

تولد دمی مور، بازیگر آمریکایی 1962

دِمی گاینس کوچر (Demi Guynes Kutcher) با نام حرفه‌ای دِمی مور بازیگر آمریکایی متولد ۱۱ نوامبر، 20 آبان سال ۱۹۶۲ در نیومکزیکو می باشد. او نژاد مخلوطی از فرانسه و ولز و چروکی دارد.

با وجود اینکه در نیومکزیکو به دنیا آمده اما در بچگی در ایالت پنسیلوانیا زندگی می‌کرده‌است. پدر وی چارلز هورمن، فردی بیکار و معتاد و قمارباز بود و مادرش را ترک کرد.

دمی مور قبل از ورود به سینما چندان محبوب نبود و در یک شرکت جمع‌آوری بدهی از بدهکاران کار می‌کرد. کسی از دیدنش خوشحال نمی‌شد و حتی در بسیاری از موارد در را هم بر روی او و همکارانش باز نمی‌کردند.

لئوناردو دیکاپریو

تولد لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر آمریکایی 1974

لئوناردو دی‌ کاپریو ( Leonardo DiCaprio) بازیگر و تهیه‌ کنندهٔ آمریکایی است که در 11 نوامبر  برابر با 20 آبان سال 1974 متولد شد. او کار خود را با حضور در تبلیغات تلویزیونی آغاز کرد.

نقش‌آفرینی در فیلم‌ های مشهور و موفق هالیوود مانند: دار و دسته‌ های نیویورکی، تلقین، تایتانیک، جزیره شاتر و گرگ وال استریت باعث شهرت او شد. او تا به حال ۶ بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ برای فیلم بازگشته موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد شد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴ دی کاپریو به سمت سفیر صلح سازمان ملل متحد و نماینده این سازمان در امور تغییرات جوی برگزیده شد.

کمال سونا

تولد کمال سونا بازیگر ترکیه ای 1323

کمال سونال Kemal Sunal بازیگر مشهور ترکیه ای فیلم‌ های کمدی بود که در 11 نوامبر 20 آبان سال 1323 متولد شد. او تحصیلات خود را در کارشناسی رشته ارتباطات؛ گرایش رادیو و تلویزیون در دانشگاه مرمره استانبول به اتمام رساند و در مقطع کارشناسی ارشد همین رشته به تحصیل پرداخت.

پایان‌ نامه کارشناسی ارشد او در سال ۲۰۰۵ به صورت کتابی با عنوان ” طنز کمال سونال در تئاتر و تلویزیون(به ترکی استانبولی: TV ve Sinemada Kemal Sunal Güldürüsü”)” به چاپ رسید.

کمال سونا در ۸۳ فیلم مختلف به نقش آفرینی پرداخته‌ و در اکثر فیلم‌ های خود نقش مردی ساده دل و خوش قلب را بازی می‌ کرد. او در سال ۱۹۷۷ جایزه بهترین بازیگر مرد را در فستیوال فیلم آنتالیا دریافت کرد.

عکس های جدید اینستاگرام بنسو سورال  بازیگر ترکیه ای سریال مست عشق

 

داستایوفسکی

تولد داستایفسکی نویسنده بزرگ روس 1821

20 آبان 11 نوامبر مصادف است با تولد فیودور میخایلاویچ دوستایِوسکی، نویسندهٔ مشهور و تأثیرگذار که در سال 1821 در روسیه به دنیا آمد.

او پس از فارغ التحصیلی در درجهٔ افسری از دانشکدهٔ نظامی در ادارهٔ مهندسی وزارت جنگ مشغول به فعالیت شد و پس از مدتی با استعفا از ارتش  به نوشتن رمان کوتاه بیچارگان مشغول شد و به این صورت وارد محافل نویسندگان رادیکال و ساختارشکن بزرگ در سن پترزبورگ شد و به شهرت رسید. او ابتدا برای امرار معاش به کار ترجمه پرداخت و آثاری چون اورژنی گرانده اثر بالزاک و دون کارلوس اثر فریدریش شیلر را ترجمه کرد.

ویژگی منحصر به فرد آثار او روانکاوی و بررسی زوایای روانی شخصیت‌ های داستان است و اکثر داستان‌ های او سرگذشت مردمی‌ عصیان زده، بیمار و روان‌ پریش می باشد.

افراد مشهوری که در تاریخ 20 آبان، از دنیا رفتند

یاسر عرفات

درگذشت یاسر عرفات، رئیس حکومت خودگردان فلسطین 2004

یاسر عرفات رهبر فلسطینی و رئیس حکومت خودگردان فلسطین از هنگام تشکیل در ۱۹۹۶، رئیس سازمان آزادی‌ بخش فلسطین از سال ۱۹۶۹ و رئیس و بنیان‌ گذار جنبش فتح بود.

او با به رسمیت شناختن دولت اسرائیل در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی به مذاکره با نخست‌ وزیر وقت اسرائیل اسحاق رابین پرداخت. مذاکراتی که به عقد پیمان اسلو میان اسرائیل و فلسطین منجر شد و به دلیل این مذاکرات در راه صلح میان اسرائیل و فلسطین، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

یاسر عرفات، که به مدت چهار دهه رهبری جنبش استقلال سرزمین‌ های فلسطینی را به عهده داشت، در ۱۱ نوامبر ۲۰۰۴ پس از چند هفته دوره درمانی در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.