Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۰ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 20شهریور مصادف با 11سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 20 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 20 شهریور

المپیک تابستانی ۱۹۷۲

اختتامیه بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ مونیخ برگزار شد. ۱۹۷۲

المپیک تابستانی ۱۹۷۲ (Games of the XX Olympiad) که به‌طور رسمی با نام «بازی‌های المپیاد بیستم» شناخته می‌شود، از ۲۶ اوت ۱۹۷۲ تا ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۲ میلادی در شهر مونیخ در آلمان غربی و با حضور ۷٬۱۱۳ ورزشکار زن و مرد از ۱۲۱ کشور جهان و در ۲۱ رشته ورزشی برگزار شد.

بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ مونیخ، پس از بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۳۶ برلین، دومین میزبانی کشور آلمان را به همراه آورد. در این المپیک رشته تیراندازی با کمان پس از ۵۲ سال دوری از بازی‌های المپیک، و هندبال که‌اخرین بار در المپیک ۱۹۳۶ برگزار شده بود، دوباره به برنامه بازی‌ها اضافه شدند. قایقرانی کانو در آب‌های خروشان برای اولین بار به برنامه مسابقات اضافه شد و بدمینتون و موج‌سواری هم به عنوان ورزش نمایشی در مسابقات المپیک برگزار شدند.

سالوادور آلنده و چگوارا

قتل سالوادور آلنده رئیس‌جمهور سوسیالیست شیلی 1973

سالوادور آلنده بیش از چهل سال در صحنهٔ سیاسی شیلی و حزب سوسیالیست شیلی حضور داشت. او پیش از رسیدن به ریاست جمهوری در انتخابات ۱۹۷۰ در مقام‌های سناتور، نماینده و وزیر کابینه فعالیت می‌کرد. وی پزشک بود و مدتی به عنوان وزیر بهداشت خدمت نمود.

در ماه سپتامبر همان سال تلاش کرد طی لایحه‌ای قانون اساسی را تغییر دهد که دولت او در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ و با کودتای نظامی به رهبری ژنرال پینوشه، فرمانده ارتش، سرنگون شد.

واقعه 11 سپتامبر

برخورد دو فروند هواپیماهای ربوده شده به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک 2001

مرکز تجارت جهانی (World Trade Center) که گاهی برج‌های دوقلو نامیده می‌شوند، مجموعهٔ ۷ ساختمان در منطقه منهتن در نیویورک در ایالات متحده آمریکا بود که توسط معمار ژاپنی-آمریکایی مینورو یامازاکی طراحی شده بود. در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، ساختمان شماره ۱، ساختمان شماره ۲ و ساختمان شماره ۷ فرو ریخت. پس از وقوع این حملات به این مرکز، عبارت منطقه صفر اطلاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اطلاعات کامل درباره حادثه 11 سپتامبر

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 20 شهریور

او هنری

تولد او. هنری نویسندهٔ آمریکایی 1862

اُ. هنری (O. Henry) نام مستعار نویسندهٔ آمریکایی ویلیام سیدنی پورتر (William Sydney Porter) (درگذشته ۵ ژوئن ۱۹۱۰) است. داستان‌های کوتاه اُ. هنری به دلیل لطافت طبع، بازی با کلمات، شخصیت‌پردازی شورانگیز و پایان هوشمندانه و غافلگیرانه معروف هستند. این نویسنده در طول عمر خود بیش از ۴۰۰ داستان کوتاه نوشت. امروزه جایزه‌ای نیز به نام او وجود دارد.

نخستین مجموعه داستان‌های کوتاه او. هنری مجموعه «چهار میلیون» با نام اصلی «The Four Million» در ۱۸۹۹ منتشر شد. وی در ادبیات آمریکا نوعی از داستان کوتاه را به وجود آورد که در آن‌ها گره‌ها و دسیسه‌ها در پایان داستان به طرزی غافلگیرانه و غیرمنتظر گشوده می‌شود. داستان‌های این نویسندهٔ آمریکایی معمولاً حول چهار محور زندگی شهری به ویژه نیویورک، عشق و روابط عاشقانه، زندگی در غرب در مایهٔ وسترن و طنز می‌چرخد.

تئودور لودویگ ویزنگروند آدورنو

تولد تئودور آدورنو جامعه‌شناس، فیلسوف، موسیقی‌شناس آلمانی1903

تئودور لودویگ ویزنگروند آدورنو (Theodor Ludwig Wiesengrund Adorno) (درگذشته ۶ اوت ۱۹۶۹) جامعه‌شناس، فیلسوف، موسیقی‌شناس و آهنگ‌ساز نئومارکسیست آلمانی بود. او به همراه کسانی چون ماکس هورکهایمر، والتر بنیامین و هربرت مارکوزه از سران مکتب فرانکفورت بود.

آدورنو در موسیقی و هنر موضع رادیکال و انتقادی داشت و در حوزهٔ جامعه‌شناسی به بررسی تضادهای اجتماعی که بر مردم سنگینی می‌کرد، علاقه‌مند بود.

در کتابی به نام شخصیت اقتدارمنش (۱۹۵۰) که با همکاری متفکران دیگری ازجمله الزه فرنکل-برونسویک نوشته‌است رویکرد فاشیستی را از طریق توصیف شخصیتی خشک و دنباله‌رو که مطیع قدرت فرادستان اما تهدیدکنندهٔ فرودستان است بررسی می‌کند.

ویکتور لیدیو خارا مارتینِس

تولد ویکتور خارا، شاعر، آوازخوان و انقلابی شیلیایی 1923

ویکتور لیدیو خارا مارتینِس (Víctor Lidio Jara Martínez) شاعر، آوازخوان و انقلابی شیلیایی که در جریان کودتای نظامی آگوستو پینوشه علیه سالوادور آلِنده در شیلی به قتل رسید.

قطعه ای سروده او:

«شعر من در مدح هیچ‌کس نیست؛ و نمی‌سرایم تا بیگانه‌ای بگرید من برای بخش کوچک و دوردست سرزمینم می‌سرایم که هر چند باریکه‌ای بیش نیست اما ژرفایش را پایانی نیست شعر من آغاز و پایان همه چیز است شعری سرشار از شجاعت شعری همیشه زنده و تازه و پویا»

فرانتس بکن‌باوئر

تولد فرانتس بکن‌باوئر فوتبالیست و مربی آلمانی 1945

فرانس بِکِن‌باوِر (به آلمانی: Franz Beckenbauer)، بازیکن فوتبال، مربی و یکی از رئیسان فدراسیونی و باشگاهی آلمان است. او در کشورش با نام قیصر (آلمانی:Kaiser) مشهور شده است و این لقب را مدیون توانایی‌هایی است که برای فوتبال آلمان انجام داده است. بکن باور را از بهترین بازیکنان و مدافعان تاریخ فوتبال به حساب می‌آورند. بکن‌باوئر همچنین از موفقترین و معروفترین مدیران فوتبالی جهان به شمار می‌آید.

از افتخارات شخصی ایشان به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • مرد سال فوتبال آلمان: ۱۹۶۶٬۱۹۶۸٬۱۹۷۴٬۱۹۷۶
  • مرد سال فوتبال اروپا: ۱۹۷۲٬۱۹۷۶
  • حضور در فینال جام جهانی ۱۹۶۶
  • قهرمان اروپا ۱۹۷۲ با تیم ملی آلمان غربی
  • قهرمان جهان در سال ۱۹۷۴ با تیم ملی آلمان غربی
  • قهرمان جهان در سال ۱۹۹۰ به عنوان مربی در تیم ملی آلمان غربی
  • قهرمانی در بوندس لیگا با تیم بایرن مونیخ در سالهای:۱۹۶۸٬۱۹۷۱٬۱۹۷۲٬۱۹۷۳٬۱۹۷۴
بشار اسد و همسرش

تولد بشار اسد رئیس جمهور سوریه 1965

بشار اسد رئیس‌جمهور فعلی کشور سوریه و سومین فرزند حافظ اسد است. او در رشته چشم پزشکی در دمشق و لندن تحصیل کرده‌است. اسما اسد بانوی اول سوریه و همسر بشار اسد رئیس جمهور سوریه می باشد. وی همچنین فارغ‌التحصیل رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه کینگز لندن است.

در ۲۸ آوریل ۲۰۱۴، بشار اسد برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه (۲۰۱۴) ثبت نام کرد و در ۴ مه ۲۰۱۴ صلاحیت وی و دو نفر دیگر، ماهر حجار و حسن النوری تأیید شد. بشار اسد نهایتاً با کسب ۸۸٫۷ درصد آرا مجدداً برای سومین دوره هفت ساله تا سال 2021 رئیس‌جمهور سوریه شد.

افراد مشهوری که در تاریخ 20 شهریور از دنیا رفتند

سید یوسف خراسانی

درگذشت سید یوسف خراسانی از فقیهان و علمای ایران 1209

سید یوسف خراسانی از فقیهان و علمای قرن سیزدهم هجری و از معاصرین محمدباقر شفتی بود و سال‌ها به تدریس معارف الهی در اصفهان اشتغال داشته‌است. معروف‌ترین اثر وی «الکوکب الضیائیه» در شرح بر الزبده فی الاصول شیخ بهایی است. از دیگر آثار او می‌توان از «حاشیه بر حاشیه» ملا میرزا جان، و «حاشیه بر مدارک» نام‌برد.

سید یوسف خراسانی در شب ۲۴ ربیع‌الاول ۱۲۴۶ برابر با ۲۱ شهریور ۱۲۰۹ درگذشت. وی همراه با فاضل هندی و سید محمدرضا خراسانی در مقبره مشترکی در تخت فولاد اصفهان مدفون است.

محمد علی جناح

درگذشت محمدعلی جناح بنیانگذار کشور پاکستان 1948

محمد علی جناح (زاده ۲۵ دسامبر ۱۸۷۶ کراچی) از سیاستمداران سدهٔ بیستم و بنیانگذار کشور پاکستان بود. وی رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان و نخستین فرماندار کل آن کشور بود.

جناح به اسلام به مثابه یک فرهنگ دلبستگی داشت و یکی از مؤلفه‌های استقلال‌خواهی او را اتحاد مسلمانان هند تشکیل می‌داد. او اسلام را دین فردی نمی‌دانست و به ابعاد انسانی واجتماعی آن توجه داشت و در پی تشکیل حکومتی اسلامی بود.

جناح در ۱۲ سپتامبر ۱۹۴۸ در حالی که هند و پاکستان در حال عزاداری رسمی بود، به خاک سپرده شد. یک میلیون نفر برای مراسم تدفینش جمع شدند. نام آرامگاه جناح در کراچی مزار قائد است و هر نوع لبخند در آن مکان به شدت ممنوع است.

نیکیتا سرگیویچ خروشچُف

درگذشت نیکیتا خروشچف رهبر شوروی بعد از استالین 1971

نیکیتا سرگیویچ خروشچُف (به روسی: Ники́та Серге́евич Хрущёв)‏ ( متولد ۱۵ آوریل ۱۸۹۴) رهبر شوروی بعد از استالین، و دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست در اتحاد جماهیر شوروی از ۱۹۵۳ و در عین حال از ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۴ نخست‌وزیر اتحاد جماهیر شوروی بود. او پس از رسیدن به رهبری حزب کمونیست در کنگرهٔ این حزب سخنرانی کرد و جنایات دوران استالین را محکوم کرد.

در دورهٔ خروشچف بیشتر به صنایع سنگین توجه می‌شد تا تولید کالاهای مصرفی و یکی از نتایج آن پیشرفت چشمگیر شوروی در عرصهٔ هوافضا شد که نمونه‌های آن پرتاب ماهواره اسپوتنیک به فضا در سال ۱۹۵۷ و پرتاب نخستین فضاپیمای برندهٔ انسان به مدار زمین در ماه آوریل ۱۹۶۱ است.

تا سال ۱۹۶۲، موقعیت خروشچف به عنوان رهبر حزب مستحکم بود، اما با ازدیاد سن، قابلیت کار او افت کرد و غیرقابل پیش‌بینی شد و اعتماد زیردستانش به او کاهش یافت. مشکلات فزاینده اقتصادی شوروی، فشار بر خروشچف را افزایش داد. همین نارضایتی ها و مشکلات باعث گردید تا نیروهای معتمد او با رهبری برژنف برای برکناری وی اقدام کنند و او را از ریاست عزل نمایند.

خروشچف در ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۱ در سن ۷۷ سالگی درگذشت و جنازه وی تحت مراقبت شدید دفن شد و حتی خانواده‌اش اجازه شرکت در مراسم را پیدا نکردند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.