Take a fresh look at your lifestyle.

تقویم رویدادهای امروز ۲۴ شهریور و وقایع مهم تاریخی این روز

در این صفحه همراه شما هستیم تا در تاریخ قدمی بزنیم و مهمترین رویدادهای تاریخ جهان را بررسی کنیم. وقایع مهمی که در تاریخ 24شهریور مصادف با 15سپتامبر رخ داده اند. اشخاص مشهور و تاثیر گذاری که در 24 شهریور به دنیا آمده اند و افرادی مهمی که در تاریخ نامشان پرآوازه بود و در این تاریخ درگذشته اند را بصورت مختصر و مفید بررسی خواهیم نمود.

رویدادهای مهم تاریخی مصادف با امروز 24 شهریور

گوگل

ثبت پربازدیدترین وب گاه جهان (گوگل) 1997

گوگل(google) یک شرکت آمریکایی است که توسط لری پیج و سرگئی برین تاسیس شد که هر دو در مقطع دکترا تحصیل می کردند و با عنوان مردان گوگل شناخته می شدند. گوگل ابتدا به عنوان یک شرکت خصوصی ثبت شد و فروش اولیه سهام آن در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ صورت گرفت. لری پیج و سرگئی برین مقرر کردند که به مدت 20 سال در کنار هم کار کنند.

گوگل در 24 شهریور (15 سپتامبر 1997) با هدف «سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و دسترس‌پذیر کردن آن‌ها برای عموم» و شعار غیر رسمی «شرور نباشید» شروع به کار کرد. در حال حاضر فعالیت گوگل در حوزهٔ فناوری اطلاعات شامل جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات، نرم‌افزار و سخت‌افزار می باشد. در سال ۲۰۱۵، گوگل قسمت‌های مختلف خود را به صورت شرکت خوشه‌ای آلفابت سازماندهی کرد. گوگل در حال حاضر بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌ی آلفابت می باشد. الکسا اینترنت وبگاه گوگل در آمریکا (google.com) را به عنوان پربازدیدترین سایت اینترنت در فهرست خود قرار داده‌ است،

صادق قطب زاده

اعدام صادق قطب زاده (وزیر سابق امور خارجه) 1361

صادق قطب‌زاده در اصفهان متولد شد و پدری تاجر داشت. وی که در جریان کودتای ۲۸ مرداد بود، به طرفداری از مصدق و مخالفت با رژیم پهلوی پرداخت. قطب زاده برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفت. هنگامی که در آمریکا دانشجو بود، در میهمانی سفارت ایران به اردشیر زاهدی، (سفیر ایران در آمریکا) سیلی زد. بعد از این جریان از آمریکا اخراج و مقیم کانادا شد.

بعد از تبعید امام خمینی به ترکیه قطب زاده اولین دانشجویی بود که به ملاقات امام رفت و خودش را مقلد امام خمینی معرفی کرد.  اما فرزند ارشد امام(سید مصطفی) همواره با قطب زاده مخالف بود و او را دشمن اسلام می دانست. قطب زاده در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و آخرین نفر شد.

بعد از این شکست، حضور قطب‌زاده در ساختار سیاسی ایران کمرنگ شد تا اینکه با حضور در اخبار سراسری شبکه دوم، انتقاداتی نسبت به عملکرد رادیو تلویزیون و انقلاب وارد کرد. او در ۱۷ فروردین ۱۳۶۱ به اتهام طرح کودتا و تلاش برای قتل امام خمینی دستگیر شد. سرانجام در 24 شهریور 1361 به جرم توطئه بر ضد نظام جمهوري اسلامي و قصد براندازي آن اعدام شد.

تولد اشخاص مشهور جهان به تاریخ 24 شهریور

مارکو پلو

تولد مارکوپولو، جهانگرد و تاجر ایتالیایی 1254

مارکو پولو (Marco Polo)‏ تاجر و جهانگرد ایتالیایی قرن سیزدهم میلادی در 24 شهریور(15 سپتامبر) چشم به جهان گشود. ماركو به همراه پدر و عمويش به چين رفت و مدتی در اين سرزمين و جزاير شرقی آسيا به سفر پرداخت. او در چين مورد توجه خان مغول قرار گرفت که باعث شد ثروت قابل توجهی به او تعلق بگیرد.او همچنین به فلسطین، ایران، ترکستان و در نهایت چین سغر کرد.

مارکوپولو به ثبت سفرهایش بصورت مکتوب پرداخت و آنرا سفرهای مارکوپولو نام نهاد که در حال حاضر آثارش با نام‌های کتاب شگفتی‌های جهان یا توصیفی بر جهان شناخته شده است. کتاب مارکو در شناساندن آسیای مرکزی و چین برای اروپاییان بسیار موثر بود. او همچنین سفرنامه‏‌ای به نام عجايب دارد که در اين كتاب، در مورد امپراطوری چین و سرزمین های آسیایی توضیح جامعی داده است. اين كتاب مورد استفاده مورخان  بسیاری قرار گرفت و منبع اصلی اطلاعات در مورد مشرق زمين در دوره رنسانس محسوب می شد.

ماری گل من

تولد ماری گل من، فیزیکدان برنده جایزه نوبل 1929

در 15 سپتامبر 1929 مصادف با 24 شهریور، ماری گل-من (Murray Gell-Mann)  فیزیکدان آمریکایی در منهتن متولد شد.او در یک خانواده ی مهاجر یهودی پرورش یافت. در ۱۵ سالگی وارد دانشگاه ییل شد و بسرعت استعداد خود را بروز داد و در تیم ریاضیات دانشگاه با موفقیت ظاهر شد.

در سال 1951 دکترای فیزیک خود را از دانشگاه MIT دریافت کرد. موری گل-من و تعدادی از فیزیکدانان در سال ۱۹۵۸پدیده ساختار دستوارگی تعاملات ضعیف در فیزیک را کشف کردند. ماری گل من دستاوردهای بسیاری  دارد که از برجسته ترین آنها فرمول الگوی کوارک می باشد که برای ارتعاشات ذرات هادرونی ارائه شد و به دریافت جایزه نوبل فیزیک در سال 1969 انجامید.

تامی لی جونز

تولد تامی لی جونز، بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار 1946

تامی لی جونز (Tommy Lee Jones)  در 15 سپتامبر 1946( 24 شهریور) در تگزاس متولد شد. مادرش معلم مدرسه و افسر پلیس؛ و پدرش در یک میدان نفتی به عنوان کارگر مشغول به کار بود. تامی مدرک دکتری ادبیات انگلیسی خود را از دانشگاه هاروارد آمریکا  با نمره عالی اخذ نموده است. او ۳ بار ازدواج کرده و دارای 2 فرزند دختراست که حاصل ازدواج او با همسر دومش می باشد.

این بازیگر و کارگردان آمریکایی چهار بار نامزد جایزه اسکار شده‌ که یکبار برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم فراری شده‌ است. او همچنین بخاطر بازی در فیلم های لینکلن، در دره الاه، جی‌اف‌کی و رستاخیز نامزد جایزه اسکار شده است. تامی به زبان اسپانیایی مسلط می باشد و در حال حاضر در سان آنتونیو زندگی می کند.

افراد مشهوری که در تاریخ 24 شهریور از دنیا رفتند

اوریانا فالاچی و امام خمینی

درگذشت اوریانا فالاچی، نویسنده ایتالیایی که با امام خمینی گفتگو داشت 2006

روزنامه‌نگار، نویسنده و مصاحبه‌گر سیاسی مشهور ایتالیایی اهل فلورانس، اوریانا فالاچی ( Oriana Fallaci) ‏در شهر فلورانس متولد شد. در دوران جنگ جهانی دوم اوریانا به عنوان یک چریک ضد فاشیسم فعالیت داشت. مصاحبه‌های طولانی او با هبران و رجال مشهور سیاسی، مانند محمدرضا پهلوی، یاسر عرفات، ذوالفقار علی بوتو، حضرت امام خمینی(ره) ، گاندی، قذافی و هنری کیسینجر بیش از هرچیزی موجب شد تا اوریانا به شهرت برسد.

اوریانا دوم مهرماه سال 1358 در شهر قم مصاحبه ی ای با امام خمینی(ره) انجام داد که در رابطه با مسائل مختلف ایران و جهان از امام خمینی سوالاتی پرسید. او در سن ۷۷ سالگی در 24 شهریور(15 سپتامبر 2006) در فلورانس درگذشت.

زرین کوب

درگذشت عبدالحسین زرین کوب، نویسنده برجسته ایرانی 1378

عبدالحسین زرین‌کوب نویسنده، تاریخ‌نگار، منتقد ادبی و مترجم نامی ایرانی در عصر معاصر بود. زرین کوب آثار معروفی در تاریخ ایران و اسلام نگاشته است که به‌ دلیل بیان ادبی و حماسی تاریخ، جزء آثار پرفروش ایرانی محسوب می شوند. آثار او به‌عنوان مرجع عمده ای در مطالعات تصوف و مولوی‌شناسی شناخته می‌شود.

زرین کوب بیش از چهار دهه، در دانشگاه تهران ادبیات فارسی، به عنوان مدرس تاریخ اسلام و ایران مشغول بود. بعد از انقلاب، با مرکز دائرةالمعارف اسلامی مشارکت کرد و ۶۵۰۰ کتاب و مجله را به دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اهدا کرد. او در 24 شهریور 1378 درگذشت.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.