Take a fresh look at your lifestyle.

چرا برخی از مردم پس از خوردن غذا عطسه می کنند؟

عطسه یک پاسخ طبیعی برای تحریک در حفره بینی است. عطسه همچنین می تواند با خوردن غذا باعث شود. ممکن است که همه غذاها یا غذاهای خاص باعث عطسه شدن فرد شود.

عطسه اغلب نتیجه استنشاق چیزی است که باعث تحریک بینی می شود، اما همچنین می تواند بوسیله تنفس در هوای سرد، به دنبال چراغ های روشن، موی ابرو یا خوردن غذا باشد.

چه چیزی باعث عطسه پس از غذا خوردن می شود؟

چندین دلیل ممکن برای یک فرد عطسه پس از وعده های غذایی وجود دارد. این شامل:

رینیت چشایی

عطسه پس از غذا خوردن
رینیت گندم زمانی اتفاق می افتد که اعصاب بینی بیش از حد حساس به محیط زیست است.
رینیت خوشمزه یک بیماری است که به طور خاص باعث می شود فرد پس از خوردن عطسه کند. رینیت یک اصطلاح عمومی برای تحریک یا تورم است که در بینی اتفاق می افتد.
رینیت خوشمزه مربوط به آلرژی نیست، بنابراین به رینیت غیر آلرژیک معروف است. این اتفاق می افتد زمانی که اعصاب بینی بیش از حد حساس به محیط زیست است.

رینیت چیست ؟

رینیت (به انگلیسی: Rhinitis) یا التهاب مخاط بینی اصطلاحی در پزشکی به مفهوم تحریک شدگی و درنهایت، التهاب غشاء مخاطی داخل بینی است. علائم این بیماری، گرفتگی بینی، آبریزش بینی و ترشحات بعد از آن است. در این بین، شایع‌ترین نوع التهاب بینی، از نوع آلرژیک است. این گونه آلرژی، معمولاً به‌وسیله گرد و غبار موجود در هوا ایجاد می‌شود. این نوع از التهاب بینی ممکن است علائم دیگری همچون خارش بینی، سرفه و حتی سردرد را نیز در پی داشته باشد.

نشانه های رینیت گندم معمولا در عرض چند دقیقه غذا می خورند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

عطسه کردن
آبریزش بینی
احتقان بینی یا گرفتگی بینی

رینیت پس از خوردن غذاهای گرم نیز رایج است از جمله:

فلفل تند
ادویه کاری
واسابی
سوپ های گرم
بر اساس یک مقاله در مجله “نظرات کنونی در Otolaryngology و جراحی سر و گردن، گیرنده های ویژه در پوشش بینی، کپسایسین، ترکیباتی که در فلفل های چوی یافت می شوند، وجود دارد. هنگامی که این فیبرها حضور کپسایسین را تشخیص می دهند، می توانند یک یا چند عطسه را ایجاد کنند.
یک فرد می تواند این علائم را از طریق اجتناب از غذاهای ماشه جلوگیری کند. آنها ممکن است بخواهند یک نشریه غذا و نشانه نگهداری کنند تا دریابند که غذاها باعث ایجاد رینیت خوابیده اند.

رفلکس سرکش

بعضی افراد ممکن است پس از خوردن غذا بزرگ، عطسه کنند. این به عنوان رفلکس خفیف شناخته شده است، که ترکیبی از کلمات “عطسه” و “اشباع” است.
یک فرد این رفلکس را تجربه می کند زمانی که معده اش پر است و کشش دارد. این ممکن است باعث یک عطسه یا یک عطسه عطش شود. علت ناشناخته است، اما ممکن است یک مولفه ژنتیکی وجود داشته باشد.
حساسیت غذایی
گاهی اوقات زمانی که فرد غذاهای خوشمزه ای را مصرف می کند، به خصوص حساس یا آلرژی دارند، می توانند عطسه کنند. سایر علائم ممکن است شامل خارش چشم یا خارش پوستی خفیف باشد.
در موارد شدید، یک فرد ممکن است یک واکنش آلرژیک شدید به نام آنافیلاکسی داشته باشد که باعث تورم بسیار شدید و تنفس شدید می شود. برخی از رایج ترین مواد غذایی که می توانند آلرژی ایجاد کنند عبارتند از شیر، تخم مرغ، بادام زمینی، سویا و آجیل درخت.

سرما خوردگی یا آنفولانزا

همچنین گاهی اوقات ممکن است یک فرد مبتلا به بیماری سرماخوردگی یا بیماری دیگری باشد که می تواند پس از غذا خوردن عطسه کند. دو رخداد – غذا خوردن و عطسه کردن – ممکن است به نظر برسد، اما جداگانه هستند.

تلاش برای جلوگیری از عطسه پس از غذا خوردن

با کشیدن پل بینی و نفس کشیدن، فرد ممکن است قادر به جلوگیری از عطسه باشد.
یک فرد نمی تواند همیشه از عطسه پس از خوردن از وقوع آن جلوگیری کند. با این حال، برخی از نکات برای تلاش وجود دارد که ممکن است عطسه را کاهش دهد. این شامل:
نگه داشتن نفس خود را در حالی که شمارش تا 10، یا تا زمانی که فرد می تواند به راحتی نفس خود را نگه دارید. این به مهار رفلکس عطسه کمک می کند.
خراب کردن پل بینی برای جلوگیری از عطسه شدن. این یک اثر مشابه است به عنوان کسی که نفس خود را نگه می دارد.
اجتناب از مواد غذایی شناخته شده به علت عطسه یا غذاهایی که فرد به آن آلرژی دارد. اگر فرد مطمئن نیست که کدام غذا این پاسخ را ایجاد کند، پزشک ممکن است توصیه به نگه داشتن یک دفتر خاطرات غذایی یا انجام یک رژیم غذایی نابود کند.
خوردن وعده های غذایی کوچکتر در طول روز به جای چندین عدد وعده ی بزرگ، به عنوان وعده های غذایی بزرگتر، می تواند رفلکس snatiation منجر شود.
مصرف ضد انعقاد (OTC) ضد انعقادی مانند پوسیدو افدرین برای کاهش تورم یا حساسیت بینی که می تواند باعث عطسه پس از خوردن شود. Decongestants تجاری را می توان آنلاین یافت.
اسپری های بینی آنتی هیستامین OTC همچنین ممکن است به کاهش بروز عطسه پس از خوردن کمک کند. این اسپری ها باعث آزاد شدن هیستامین ها می شود که ترکیبات التهابی است که می تواند باعث عطسه شود. اسپری های آنتی هیستامین می توانند به صورت آنلاین خریداری شوند.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.