Take a fresh look at your lifestyle.

چله بری در قبرستان چگونه انجام می شود و چله بری یعنی چه؟

در ایام قدیم اگر تازه عروس از حجله باردار می شد، تازه عروس را حجله گیر شده می خواندند. اما اگر چندین ماه می گذشت و باردار نمی شد می گفتند تازه عروس چله گیر شده. قدیمی ها اعتقاد داشتند موقعی که زن عزاداری پیش از آنکه چلهم مرده درآمده باشد با لباس عزا به خانه تازه عروس آمده باشد، عروس چله گیر می شود. به این جهت عروس باردار نشده و حالا باید چله بری بکنند.

یکی از راه های چله بری، چله بری در قبرستان است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

چله افتادن و چله بری یعنی چه؟

چله بري، اعمال و آداب زدودن چله از زنانی که باردار نمی شوند، زائويان، دختران و كودكاني است که بر آنها نحسی چله افتاده است. در جوامع سنتی قدیم، نازا شدن زن پس از چند شكم زاییدن، آبستن نشدن تازه عروسان، بسته شدن بخت و شوهر نرفتن دختران، لجازی کودکان را دلیل بر چله افتادن بر آنها تصور می کردند.

اعتقاد داشتند كه زنان زائو در دوره چهل روز پس از زايمان، اگر تنها بمانند، يا گربه تازه زا به حیاطشان برود و يا گوشت خام به نزدشان ببرند، به آنان چلّه مي‌افتد و ديگر باردار نمی شوند. همچنين اگر به هنگام خواندن خطبه عقد دختري، زائويی كه دوره چهل روز پس از زایمان را مي‌گذراند به اتاق عقد برود بر دختر چلّه مي‌افتد و بر او نحسی افتاده و بختش بسته و يا نازا خواهد شد.

همچنین بخوانید: در مورد مراسم قهوه‌خوری خوزستان چه می‌دانید؟

چله بری در قبرستان در گذشته

چله بری در قبرستان چگونه انجام می شود؟ در گذشته متداول ترین راه چله بری در قبرستان این بود که تازه عروس را به یک مرده شویخانه ببرند و قبل از آنکه جنازه را از روی زمین بردارند، تازه عروس سه مرتبه از روی جنازه که هنوز تر است بگذرد.

اگه این کار افاقه نمی کرد باید عروس را به حمام زنانه یهودی ها ببرند و تازه عروس با چادر و چاقچور و روبنده روی پله های حمام بشیند و با دست خود چهل ساقه ی تره را خرد کند و توی خزانه حمام بریزد. بعد یک مشت از اب خزانه به صورت خود بزند و از حمام یهودی ها خارج شود. ریختن آب ابریشم هفت رنگ از دیگر روش های معمول چله بری است.

همچنین بخوانید: آموزش نحوه گرفتن فال چای با فنجان و نعلبکی + تفسیر فال چای

راه های دیگر چله بری

  • برای چله بری از مرده باید از سر قبر شهید 3 بار پرید.
  • برای زدودن نحسی از بچه آب غسل 40 روزه زن زائو را بر سر خود بر سر بچه بریزید.
  • برای زدودن نحسی از دختر تازه عقد کرده باید یک تکه نان از خانه شوهر بدون اینکه متوجه بشوند بدزدد و در آب بیاندازد. سپس از نانش که خیس خورده بخورد و در حمام هم آب را بر سرش بریزد.

گرچه به نطر خیلی ها چله افتادن و چله بری در قبرستان و به روش های دیگه خرافات هستند اما خواندن آن می تواند برای شما جالب باشد.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فاضل می گوید

    چله بری چه صیغه ای هستش بابا با جادو وجمبل که زندگی نمیشه.فقط خدا خدا خدا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.