Take a fresh look at your lifestyle.

فواید باورنکردنی خوردن چقندر که شما را برای خوردن آن تشویق می کند

اخیراً خوردن چغندر به دلیل داشتن فواید فراوان بسیار مورد توجه قرار گرفته و تحسین زیادی را به عنوان یک غذای فوق العاده دریافت کرده است و متخصصین سلامت زیادی مردم را به پیاده روری روزانه و “خوردن چغندر” تشویق می کنند. که منطقی به نظر می رسد زیرا چغندر یک گیاهیست که در زیر خاک رشد می کند و مواد مغذی خود را مستقیماً از زمین می گیرد- موضوعی که به خودی خود فواید فراوانی را به همراه دارد.

8 تا از خواص چقندر که بسیار مهم هستند

اما، چه اتفاقی می افتد اگر این سبزی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید؟ آیا ابرانسان خواهید شد؟ شاید… شاید هم نه. با این وجود، اتفاقات بسیار خوبی برای بدن شما رخ می دهد که موجب می شود بهتر از پیش کار کند. در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1- عملکرد ورزشی شما بهبود خواهد یافت

بهبود توان ورزشی با چقندرخوب، با مصرف روزانه ی چغندر در رژیم غذایی خود، به احتمال زیاد شما مقیاس بندی ساختمان ها، جابجا کردن ماشین ها یا پرواز بر فراز شهرهای مهم را انجام نمی دهید اما پژوهش ها نشان می دهند که عملکرد ورزشی شما بهبود خواهد یافت.

در واقع، مطالعه ای در “مواد مغذی- مجله دسترسی آزاد تغذیه انسان” به چاپ رسید که در آن پژوهشگران خواص آب چغندر بر استقامت قلبی ورزشکاران را یافتند. در این مطالعه، آب چغندر به عنوان یک مکمل روزانه مورد استفاده قرار گرفت و نتایج نشان دادند که آب چغندر می تواند عملکرد قلبی را در آستانه ی بی هوازی و ورزش های شدید VO2max بهبود بخشد.

علاوه بر این ذکر شد که آب چغندر باید  90 دقیقه پیش از فعالیت ورزشی مصرف شود تا اطمینان حاصل شود که این مکمل در بالاترین سطح عمل می کند که 2-3 ساعت پس از مصرف اتفاق می افتد.

2- با خوردن چقندر انرژی بیشتری خواهید داشت

بنابراین، لازم به ذکر است که اگر عملکرد ورزشی شما پس از مصرف این سبزی ریشه دار قرمز بهتر شده است، شما همچنین سطح انرژی بالاتری نیز خواهید داشت. با وجود این که اصل مطلب همین است اما داشتن مدرک علمی برای ثابت کردن این ادعا، لازم است.

یافته های پژوهش منتشر شده در تلگراف نشان می دهند که افرادی که آب چغندر می نوشند، مقدار نیترات خونشان دو برابر می شود. این افزایش در مقدار نیترات موجب کاهش نرخی می شود که ماهیچه ها از منبع اصلی انرژی خود استفاده می کنند. آب چغندر همچنین با کاهش مصرف اکسیژن مصرفی ماهیچه ها به بازده بالاتر آن ها کمک می کند. این نتایج در طی ورزش با شدت کم و هم ورزش شدید یافت شدند.

3- وزن بدن سالم تری خواهید داشت

سلامت جسم با خوردن روزانه چقندرچیزی که همراه با انرژی بیشتر و عملکرد ورزشی بهتر می آید، وزن بدنی سالم تر است. لازم به ذکر نیست که اگر مایل به خوردن چغندر یا خرد کردن آن هستید، مصرف آن ها نیز در راستای سلامت بیشتر قرار دارد.

این نکته کفایت می کند که بگوییم اگر به صورت روزانه چغندر مصرف کنید، وزن بدن شما با تغییرات مثبتی(در جهت مثبت) روبرو خواهد شد.

4- فشار خون را پایین می آورد

کاهش فشار خون با خوردن چقندراگر ورزش می کنید و وزن بدنی سالمی دارید، معمولاً فشار خون پایین همراه با آن هاست. با این وجود، این پرسش باقی می ماند که آیا چغندر به تنهایی می تواند موجب کاهش فشار خون شود. خوش به حالتان، ما پژوهش خود را انجام دادیم و جواب مثبت است و چغندر موجب کاهش فشار خون می شود.

در واقع، پژوهش نشان می دهد که نه تنها چغندر برای کاهش فشار خون مفید است، بلکه آن همچنین یک درمان مکمل برای فشار خون بالا در نظر گرفته می شود. این به دلیل مقادیر بالای نیترات معدنی (NO3) آن است که تاثیر مثبتی بر فشار خون سیستولیک(SBP) و فشار خون دیاستولیک(DBP) دارد.

5- چقندر جریان خون را افزایش می دهد

بهبود جریان خون از فواید خوردن چقندریکی از دلایلی که به موجب آن افراد عملکرد ورزشی بهتری دارند این است که یکی از تاثیرات چغندر، باز کردن رگ های خونی است که منجر به جریان خونی کلی بهتر می شود. حتی برخی ادعا کرده اند که مصرف چغندر عملکرد جنسیشان را بهبود بخشیده است.

اگرچه هنوز قضاوت در این مورد زود است اما ارزش امتحان کردن را دارد.

6- بهبود هضم غذا با خوردن چقندر

بهبود هضم غذا از فواید خوردن چقندرهمانند بیشتر سبزیجات، چغندر نیز سرشار از فیبر است. در واقع، تنها در یک فنجان از آن، 8/3 گرم فیبر وجود دارد. این مقدار یعنی 15% از مقدار روزانه توصیه شده برای بدن شما. و همانطور که می دانیم، فیبر بر جریان هضم تاثیرگذار است، در نتیجه مصرف منظم این سبزی را در نظر بگیرید.

7- خواب شما را بهبود می بخشد

بهبود خواب با خوردن چقندرماده مغذی اغلب نادیده گرفته شده ی موجود در اکثر گیاهان ازجمله چغندر، کولین نام دارد. کولین به ما کمک می کند تا ساختار غشای سلولی حفظ گردد و به خواب کمک می کند. همچنین یافته شده است که در بهبود یادگیری و حافظه، کمک به انتقال تکانه های عصبی و نیز جذب چربی و کاهش التهاب مزمن موثر است.

بنابراین، احتمالاً بهتر بود عنوان این بخش را به “چغندر دارای کولین است” تغییر می دادیم اما شما اصل مطلب را فهمیدید.

اما صبر کنید.هنوز خواص خوردن چقندر تمام نشده است

فواید چقندر از نظر پزشکیپیش از این که بیرون بروید و چغندر خام یا به صورت آب میوه را خریداری کنید، آگاه باشید که افراط در هر چیزی مشکلات خود را دارد. چغندر یک نوشیدنی قوی است و مصرف مقادیر زیاد آن ممکن است موجب مشکلاتی در هضم شود. پژوهش ها نشان می دهند که مصرف بیش از حد آب چغندر ممکن است موجب انباشت فلزاتی همچون آهن، مس، منیزیم و فسفر در کبد شود.

بنابراین، اگر می خواهید از مزایای این گیاه فوق العاده بهره مند شوید، آن را مسئولانه مصرف کنید.

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.