Take a fresh look at your lifestyle.

سرنوشت ملک زاده خواهر ناصرالدین شاه چه شد؟

ملک زاده یا ملک نسا خانم معروف به عزت الدوله، خواهر ناصرالدین شاه و دختر محمد شاه و مهدعلیا و همسر امیر کبیر بود. برای دانستن سرنوشت ملک زاده خواهر ناصرالدین شاه و داستان واقعی ایشان این مطلب را دنبال کنید.

سرنوشت همسر امیر کبیر ملک زاده، خواهر ناصرالدین شاه

در ابتدا مادر ملک زاده (مهد علیا) با ازدواج دخترش با امیر کبیر که یک آشپززاده بود مخالف بود، اما با وجود نارضایتی مهد علیا در تاریخ 27 بهمن 1227 که مصادف بود با 22 ربیع الاول سال 1265 قمری، ملک نسا خانم با امیر کبیر ازدواج کردند. با این وجود که امیر کبیر برای ازدواج با ملک نسا خانم پیش قدم نشده بود و ناصرالدین شاه ترتیب این وصلت را داه بود و با توجه به اختیاراتی که به امیر کبیر از سمت شاه داده شد و با وفاداری عزت الدوله به امیر علاقه و صمیمیت بین ملک زاده و امیر کبیر به وجود آمد.

فرزندان ملک زاده و امیر کبیر دو دختر به نام های تاج‌ الملوک و همدم الملوک بود که به ترتیب با پسردایی‌ های خود مظفرالدین میرزا (مظفرالدین شاه بعدی) و مسعود میرزا (ظل السلطان بعدی) ازدواج کردند، از این سو محمد علی شاه نوه مشترک ناصرالدین شاه، امیر کبیر و ملک زاده خواهر ناصرالدین شاه است.

قتل امیرکبیر

زمانی که امیر کبیر از صدارت عزل و به کاشان تبعید شد، ملک زاده هم همراه امیر به کاشان رفت و در باغ فین ساکن شد و با وجود مکر و فتنه بد خواهان امیر کبیر یک لحظه هم از او جدا نمیشد. رفتار ملک زاده با امیر کبیر بسیار بزرگوارانه بود و هیچ شباهتی با رفتار مادرش مهد علیا نداشت و تا لحظه آخر عمرش به امیر وفادار ماند. به همین دلیل برای اجرایی کردن نقشه قتل امیر کبیر، ملک زاده را از او دور کردن و سپس امیر کبیر را در حمام فین به قتل رساندند.

جسد امیر کبیر پس از قتلش در قبرستان (پشت مشهد) کاشان دفن شد. اما چند ماه بعد ملک زاده و یا عزت الدوله جنازه را به کربلا فرستاد و در آنجا دفن شد.

بعد از قتل امیر کبیر، عزت الدوله به فرمان مادرش با میرزا کاظم نظام الملک( پسر میرزا آقا خان نوری) و سپس با انوشیروان خان عین الملک و بعد از آن با یحیی خان مشیرالدوله ازدواج کرد.

درگذشت عزت الدوله

سر انجام عزت الدوله بنا به وصیت خود و به دلیل ارادتی که نسبت به امامزاده احمد داشت، پس از فوت در کنار مقبره ی آن امامزاده در محله حسن آباد اصفهان دفن شد. نقش عزت الدوله را در سریال جیران غزل شاکری به تصویر کشیده است.

برای خرید و دانلود قانونی تمامی قسمت های سریال جیران روی لینک زیر کلیک کنید:

برای کسب اطلاعات بیشتر بخوانید:

آیا مادر ناصرالدین شاه عاشق امیرکبیر بود

معین الدین میرزا فرزند ناصرالدین شاه چه شد

تعداد فرزندان ناصرالدین شاه از جیران

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.