Take a fresh look at your lifestyle.

مهد علیا به چه معناست؟

مهد علیا لقبی است که به مادر بزرگان و شاهان نسبت میدادند، در واقع مهد علیا به صاحبان قدرت و شاهان در ایران داده میشد. زن محمد شاه قاجار و مادر ناصرالدین شاه که در فاصله ی مرگ محمد شاه تا ورود ناصرالدین میرزا در طهران امور مختلف را مدیریت میکرد و در سلطنت ناصرالدین شاه نیز در کارهای مملکتی مداخله داشت، لقب مهد علیا داشت. برای اینکه بدانید مهد علیا به چه معناست و این لقب در زمان ناصر الدین شاه به چه کسی داده شده بود با ما همراه باشید.

مهد علیا به چه معناست و چه کسی است؟

مهد علیا لقبی بود که به مادرِ بزرگان، صاحبان قدرت و شاهان در ایران داده میشد. لقب مهد علیا در هر دوره فقط به یک شخص اعطا می‌شد. این لقب برای اولین بار در دربار تیموریان برای گوهرشاد بیگم استفاده شد و سپس در دوره ی صفویه برای مادران شاهان به کار رفت. مادر ناصرالدین شاه، ملک‌ جهان خانم آخرین کسی بود که از این لقب استفاده کرد، برای درک بهتر از دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار می توانید سریال جیران که این روزها در حال پخش است را تماشا کنید. برای تماشای سریال جیران روی لینک زیر کلیک کنید:

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:

ناصرالدین شاه چگونه میمیرد

چرا به ناصرالدین شاه سلطان صاحبقران میگویند

مهد علیا ملکه ی ایران در زمان محمد شاه قاجار، مادر ناصرالدین شاه و یکی از زنان قدرتمند و موثر در حکومت ایران بود.

ملک جهان خانم، مشهور به نواب و ملقب به مهدعلیا در سال 1220 به دنیا آمد، پدر او ظهیرالدوله و مادرش بیگم جان خانم نام داشت. در سن ۱۶ سالگی او را به عقد پسردایی‌ اش محمد میرزا که آن زمان ولیعهد بود درآوردند.. او پس از آنکه پسرش شاه شد، مهد علیا لقب گرفت، ثمره ی این ازدواج دو فرزند بود به نام های ناصرالدین میرزا، که در ۶ صفر 1247 به دنیا آمد و عزت‌ الدوله، که در سال 1250 زاده شد.

در زمان سلطنت پسر مهد علیا (ناصرالدین شاه) بر قدرت و نفوذ مهد علیا افزوده شد، اما در آن زمان امیر کبیر( صدراعظم شاه جوان) برای محدود کردن نفوذ مهدعلیا تلاش های فراوانی کرد و حتی به شاه پیشنهاد کرد که مهدعلیا را به قم بفرستد. سر انجام مهد علیا در6 ربیع‌ الاخر 1290، هنگامی که ناصرالدین شاه در اروپا بود، در تهران درگذشت. او را در قم و در بقعه ی حضرت معصومه، در کنار مقبره ی محمدشاه، به خاک سپردند.

بیشتر بخوانید: جانشین ناصرالدین شاه از کدام همسرش بود؟

مگ تک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.